TELEKOM

Deler ut gratis mobil epost med reklame

Svenske Momail serverer et nytt, smart systemet som gir push-epost til selv enkle mobiler.

12. nov. 2007 - 09:57

Mobil epost er et av de hotteste temaene i telekom-bransjen, men foreløpig er det eiere av de mest avanserte mobilene som har regninger betalt av jobben som bruker mobil epost. For det blir fort penger av å overføre epost med store vedlegg.

Og enklere mobiler har ikke Word og Acrobat slik at de kan lese vedleggene.

Det er denne situasjonens svenske Momail håper de har funnet en smart løsning på. Selskapet har laget en løsning som foreløpig er gratis, men som skal finansieres på "Google"-måten - med reklame.

Nøkkelen er serverbehandlingen Momail gjør og klienten de bruker: Brukere setter opp at eposten går til Momails server og her skjer det flere ting: Først blir vedlegg åpnet og mange formater blir konvertert til for eksempel vanlig tekst. Vedlegg som bilder blir også krympet. På sine nettsider gir Momail et eksempel på at de krymper et bilde på 3 MB til 14 KB. Du får ikke overført mer enn hva du ser på mobilskjermen, men du kan da heller ikke zoome.

Momail vasker også ut spam og virus. Og eposten kan tas i mot av mobiler som ikke har epost-klienter, for Momail serverer en egen epost-klient. Og denne klienten gir "push" epost slik at man får eposten med en gang uten at man må huske å sjekke med jevne mellomrom.

Momail forklarer at serveren lar brukere samle flere flere epost-kontoer i en epost-konto og systemet holder rede på mottaker og avsender-adresser.

Foreløpig er tjenesten gratis, men etterhvert skal Momail tjene penger på "Google"-metoden som så mange andre forsøker å kopiere: Momail skal legge inn reklame i epostene de overfører for brukerne.

Her finner du Momail.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.