Deler ut musikk gratis over nettet

Kan musikkbransjen leve av reklame? Nå er Spiralfrog endelig åpnet, men blokkerer norske brukere.

Spiralfrog var et av mange selskaper som i fjor lovet å servere verdens nettbrukere gratis musikk. Dette skulle løse piratkopierings-problemet, lovet selskapene som skulle betale platebransjen med annonse-inntekter, for brukerne må spille av musikken og se på annonser.

Og Spiralfrog fikk mye oppmerksomhet da Robin Kent forlot toppjobben i verdens største reklamebyrå, McCann, for å bli sjef. Men Kent har forlatt selskapet og først i går åpnet Spiralfrog.

Nå viser det seg at drømmen om gratis, reklamebasert musikk har mange haker. Den første er at tjenesten bare er tilgjengelig for ameriakanske brukere (med mindre du jukser med en amerikansk proxy).

}Men det viktigste er at Spiralfrog bare har klart å inngå avtale med et av de fem store musikkselskapene - Vivendi-eide Universal Music Group. Universal er riktignok størst, men fordi de færreste brukere vet hvilket plateselskap en spesifikk artist er på, vil det være helt uforutsigbart hvilke artister folk vil finne på Spiralfrog.

Man kan laste ned musikken, men den er lagret i Microsoft WMA-format og fungerer altså ikke med Apples iPod-spillere. Og brukere må registere seg hver måned for å fornye sine rettigheter. Man kan ikke brenne CDer med musikken.

Men kan man leve med dette, får man tilgang til 800.000 låster og 3500 musikk-videoer.

Til toppen