Dell best på bærbare for bedrifter

Det er de ikke-synlige aspektene som skiller bærbare PC-er, påpeker Gartner i en ny analyse.

Gartner har oppdatert sin analyse av markedet for bærbare maskiner og gir nye råd til sine kunder i en fersk rapport.

I en såkalt Magic Quadrant har Gartner rangert de ledende leverandørene av bærbare maskiner. Leverandørene rangeres etter evne til å gjennomføre og den litt mer vage visjonsbredde. Ut i fra dette ender selskaper opp som enten ledere, utfordrere, visjonære eller nisjeaktør.

Undersøkelsen handler ikke om ytelsestesting, men hvor egnet produktene er for større bedriftskunder.

Gartner mener Dell er best for store kunder som skal eie og administrere større antall maskiner. Dell er prisgunstige og har et stadig bedre serviceapparat, men Dell får trekk for tidvis svak service utenfor USA. Kunder bør derfor vurdere Dell ut i fra sitt hjemland, skriver Gartner.

Latitude-maskinene er Dells tilbud til bedriftsmarkedet og Dell får plusspoeng for å beholde eldre modeller over tid slik at bedrifter som er fornøyd kan fortsette å kjøpe de samme maskinene. Dell har dessuten en åpen innstilling til alle leverandører av administrasjonsverktøy som skal brukes mot deres maskiner.

HP får mye ros av Gartner, men havner noe lengre bak. HP har et bredt tilbud, blant annet på Tablet-PC-er og god service, men får trekk for at man ikke alltid vet om man kan flytte harddiskkopier (disk images) mellom deres modeller.

IBM får plusspoeng av Gartner for å være leder på høy kvalitet og stabilitet - Thinkpad-maskinene er da også kjent for å være solide, men ikke blant de billigste. IBM får også ros for administrasjonsmulighetene av deres maskiner og svært gode muligheter for å kopiere harddisker. Gartner mener kunder bør sjekke om de kan bruke IBMs administrasjonsprogram ThinkVantage på maskiner av andre merker.

Fujitsu/Fujitsu Siemens Computers får ros for klare planer om fremtidige modeller og får bare trekk fordi selskapet er svake i USA. For norske bedrifter får egentlig Fujitsu Siemens høyere karakter.

Det er kanskje Toshiba som er taperen i Gartners analyse. Selskapet har mistet markedsandeler hos store kunder, men har klart å stabilisere fallet nå. Toshiba er svært avhengig av forhandlere og har et svakere salgs- og støtteapparat enn konkurrentene. At selskapet mister markedsandeler øker risikoen når man skal velge leverandør langsiktig, påpeker Gartner.

Gartner trekker fra Acer som den største utfordreren til dagens markedsleder. Selskapet vokser og forbedrer seg stadig. Men foreløpig er selskapet mest orientert mot privatkunder og SMB-bedrifter.

Til toppen