Dell blir stadig mer effektiv

Dell økte omsetningen med 16 prosent og driftsresultatet med 20 prosent i siste kvartal.

I kvartalet fram til 31. oktober, det tredje i selskapets regnskapsår, økte Dell omsetningen til 10,6 milliarder dollar, 16 prosent mer enn i samme periode i fjor. Driftsresultatet økte med 20 prosent til 912 millioner dollar, mens nettoresultatet økte med 21 prosent til 677 millioner dollar. Resultat per aksje økte fra 0,21 dollar til 0,26 dollar.

    Les også:

Økningen er størst innen det selskapet kaller "enterprise computing systems", hovedsakelig servere og lagringssystemer. Omsetningen her økte med 32 prosent, fordelt på 30 prosent økning for servere, 68 prosent for lagringssystemer.

Selskapets gründer og leder Michael Dell sa han venter 25 prosent økning i inneværende kvartal, målt i antall leveranser. Han ser fram til en omsetning på 11,5 milliarder dollar, 18 prosent mer enn i samme kvartal i fjor, og til et nettoresultat per aksje på 0,28 dollar.

Målt i volum økte Dell med 22 prosent. Økningen er spesielt stor i Kina, Japan, Frankrike, Storbritannia og Tyskland, der det oppgis en samlet vekst på 32 prosent.

Den sterkeste voksende regionen i tredje kvartal var Asia/Stillehavet og Japan, med 35 prosent. Her vokste bærbare PC-er med 36 prosent, servere med 37 prosent.

I "EMEA" (Europa, Midtøsten og Afrika") var volumøkningen 26 prosent, og ingen produktkategori vokste mindre enn 24 prosent. Omsetningen økte med 19 prosent, og driftsresultatet med 50 prosent.

I Nord- og Sør-Amerika økte Dells volum med 20 prosent. Veksten på forbrukermarkedet var spesielt stor, 28 prosent.

Dell var verdens største PC-leverandør i tredje kvartal, og nest størst innen servere. Volumet av bærbare PC-er økte med 31 prosent, stasjonære PC-er med 20 prosent.

Omsetningen av tjenester økte med 31 prosent, tilsvarende en årsomsetning på 2,6 milliarder dollar. Omsetningen av programvare og periferiutstyr økte med 26 prosent. Dell startet med skrivere i mars, og solgte 70 prosent flere skrivere i oktober-kvartalet enn i juli-kvartalet. I inneværende kvartal venter Dell å selge 80 prosent flere skrivere enn i oktober-kvartalet. I tillegg kommer omsetningen av nye musikkspillere, skjermer, projektorer og PDA-er.

Gartner-analytiker Martin Reynolds forklarer til Wall Street Journal at store bedrifter nødig kjøper nytt utstyr, men at de tyr til Dell på grunn av selskapets lave priser. Dell tar markedsandeler fra spesielt IBM, HP og Sun, mener han.

Dells president Kevin B. Rollins understreker at selskapet gjør sitt beste for maksimal profitt og omsetning, og at det aldri vil komme på tale å selge med tap for å øke markedsandelen.

Beviset ligger i tallene. De to siste årene har de fleste konkurrentene stått stille, mens Dell har økte omsetningen med 40 prosent, og samtidig fått stadig større prosentvise overskudd.

Til toppen