Dell: Daglig nettsalg på 30 millioner kroner

Dell fortsetter fremgangen i salg av PC-utstyr over Internett. Mens salget ved forrige resultatfremleggelse var på 3 millioner dollar dagen, har det nå vokst til 4 millioner dollar.

I løpet av 18 måneder har salget over Internett eksplodert for Dell Corporation. Selskapet som pionerte ordrebasert produksjon og direktesalg har vært best posisjonert til å utnytte Internett i sitt salg. En daglig omsetning på rundt 30 millioner kroner (4 millioner dollar) bekrefter dette.

Tidligere sa Michael Dell at et daglig salg på 3 millioner betød en årsomsetning på nett på rundt 1 milliarder dollar. Med veksten kan ting tyde på at Dell vil selge for nærmere 1,5 milliarder over nett i 1998.

Det som gjør fremgangen ekstra hyggelig for Dell er at det tiltrekker seg nye kundesegmenter via nettsalget. Tradisjonelt har Dell solgt til store og mellomstore bedrifter og organisasjoner. Det viser seg at halvparten av kjøpene over Internett kommer fra konsumenter og småbedrifter.

Selskapet står ved sitt mål om at 50 prosent av omsetningen skal gå over nett innen år 2000. Det utelukkes ikke at dette målet kan bli overgått når større bedrifter og organisasjoner for alvor begynner å bruke nettet til kjøp av Dell-utstyr.

Amerikanske analytikere mener at salget stort sett går til kunder som uansett ville ha bestilt fra Dell via telefon eller Dells selgere. Det som er sikkert er at selskapet sparer kostnader fordi det er billigere å selge over Internett enn på andre måter.

Til toppen