Dell Venue Pro, med 4,1 tommers AMOLED-skjerm og Window Phone 7 blir nå standard utrustning for Dell-ansatte i USA.

Dell dumper 25.000 Blackberry

Ansatte får i stedet nye mobiltelefoner av eget merke.

Helt overraskende er det ikke. Dell har tidligere i år introdusert sine første mobiltelefoner. Dermed er det på tide å spise sin egen hundemat, som man sier i Danmark.

De skal dumpe 25.000 smarttelefoner av merket Blackberry fra konkurrenten Research In Motion (RIM). I stedet skal selskapets amerikanske ansatte få Dell-telefoner.

- Denne beslutningen viser klart at vi konkurrerer med RIM, fordi vi sparker dem ut, innrømmer PC-produsentens finansdirektør Brian Gladden i et intervju med Wall Street Journal.

I første rekke skal de ansatte få den nye smartmobilen Dell Venue Pro, som er basert på Microsofts Windows Phone 7-plattform. På sikt skal de også kunne velge modeller basert på Android.

Dell Venue Pro, med 4,1 tommers AMOLED-skjerm og Window Phone 7 blir nå standard utrustning for Dell-ansatte i USA.
Dell Venue Pro, med 4,1 tommers AMOLED-skjerm og Window Phone 7 blir nå standard utrustning for Dell-ansatte i USA.

Overgangen begynner allerede neste uke, og skal ifølge Gladdens beregninger spare Dell for opptil 25 prosent av mobilkostnadene deres. I hovedsak skal innsparingen skyldes at de unngår behovet for egne Blackberry-servere internt.

Blackberry har en helt egen infrastrukur, der all mobilt samband går gjennom slike servere. Tjenesten markedsføres av RIM som spesielt egnet til å ivareta sikkerhet, i tillegg til at innholdet komprimeres kraftig.

Ifølge Wall Street Journal skal Dell imidlertid selv innføre en lignende tjeneste, en tjeneste som skal lanseres for bedriftskunder i løpet av noen uker. Nå håper Dell at de kan få flere bedrifter til å gjennomføre samme overgang som dem.

Dells alternative tjeneste skal være tilpasset bedriftsløsninger fra Microsoft og Google. Det er foreløpig få detaljer å spore utover dette.

Dell i Norge sier til digi.no at løsningen en ny og spennende, men at de så langt ikke har mer informasjon.

- Vi håper dette er en tjeneste som på sikt også kan tilbys norske kunder, sier markedssjef Hans Seime.

Ifølge Brian Gladden hos Dell sentralt, har selskapet et nært samarbeid med Microsoft. Begge partner ser for seg et stort marked for mobile bedriftsløsninger.

- Jeg er mer opptatt av tjenestene rundt enn selve maskinvaren. Det ligger en langt større mulighet [for inntjening] på tjenester, sier han til Wall Street Journal.

Til toppen