Dell innfridde med 26 prosent større overskudd

Han økte omsetningen med 15 prosent og overskuddet med 26 prosent. Men Michael Dell mener det stadig er labert på bedriftsmarkedet.

Det andre kvartalet i regnskapsåret til PC- og serverprodusenten Dell avsluttes 1. august. Omsetning og overskudd var akkurat slik analytikerne hadde ventet: Omsetning pluss 15 prosent til 9,8 milliarder dollar, overskudd opp 26 prosent til 621 millioner dollar, tilsvarende 24 cents per aksje.

Antall utleverte enheter økte med 29 prosent, fordelt slik: Stasjonære PC-er opp 25 prosent, servere opp 27 prosent, bærbare opp 37 prosent. PC-er til hjemmemarkedet økte med 47 prosent, oppsiktsvekkende mye tatt i betraktning av at veksttakten var hele 28 prosent i samme kvartal i fjor.

Innen servere satset Dell spesielt på Japan, Frankrike, Tyskland og Storbritannia i andre kvartal. Driftsoverskuddet for Dell i Europa bli opplyst å ha steget med 90 prosent til 147 millioner dollar.

Prisøkningen på minnebrikker i løpet av kvartalet ble mer enn kompensert av prisfallet på andre komponenter, opplyste Dell. Samlet sett falt komponentprisene med mellom 1 og 2 prosent per uke, sa selskapets økonomisjef Jim Schneider da kvartalstallene ble presentert. I inneværende mener han denne taktene vil bremses til rundt en halv prosent prisfall per uke.

Andre forhold som bidro til økt lønnsomhet i andre kvartal var vedvarende utgiftskutt i produksjonen. At serversalget øker mer enn PC-salget, gir også bedre lønnsomhet samlet sett.

For tredje kvartal anslår Dell ti prosent større omsetning enn i samme kvartal i fjor, det vil si 10,5 milliarder dollar. Det skal gi 24 prosent større overskudd, det vil si 26 cents per aksje.

Markedene som øker mest for Dell er det offentlige og forbrukerne. Toppsjef Michael Dell sa at bedrifter stadig nøler med å skifte ut gamle PC-er. Han mener bedriftene gradvis er i ferd med å gjenvinne tillit til økonomien, men ville ikke gå så langt som til å si at bedriftenes etterspørsel etter IT er gjenopplivet.

Dell akter å fortsette å øke innsatsen på forbrukermarkedet. Musikk og tv ble spesielt nevnt. Selskapet har allerede begynte å selge en flatskjerm-tv i Nord-Amerika.

Til toppen