Dell kaprer nye markedsandeler

IT-leverandøren Dell kaprer markedsandeler i Norge, og kapret nye storkunder i første kvartal.

IT-leverandøren Dell øker inntektene og kaprer nye markedsandeler i Norge. Selskapet er nest største aktør i det norske markedet etter Hewlett-Packard. Tredje største aktør er Fujitsu Siemens.

I første kvartal økte Dell Norge sine markedsandeler med to prosent i det norske markedet, fra 18,6 til 20,5 prosent.

I bedriftsmarkedet befestet Dell sin posisjon som største aktør i Norge med en markedsandel på 30 prosent, opp 4 prosentpoeng fra første kvartal 2003. På bærbare i bedriftsmarkedet kan Dell nå vise til en markedsandel på 17,3 prosent.

Dell har hadde en god kundetilvekst, samtidig som flere store kunder har forlenget sine eksisterende avtaler. Verdien for de inngåtte kontraktene ligger på 445 millioner kroner. I perioden har Dell inngått over 30 nye kontrakter med mellomstore bedrifter, mens hele 119 eksisterende kunder har utvidet kundeforholdet ved kjøp av flere produktlinjer fra Dell.

    Les også:

Blant større nye kunder i privat sektor, er Gjensidige Nor Forsikring, Western Geco Schlumberger og Esso.

Den største nye avtalen er med Gjensidige Nor Forsikring, hvor leveransen består av pc’er og servere til en verdi av 40 millioner kroner. I tillegg har tungvektere som Hydro og Statoil forlenget sine avtaler med Dell på leveranser av stasjonære og bærbare PC-er. Hydro har utvidet avtalen til også å gjelde servere.

Dell Norge og Postens IT-selskap ErgoGroup inngikk et strategisk samarbeid på lagringsløsninger i første kvartal. Løsningene baseres på Dell/EMC maskinvare og tar i bruk den nyeste Clarion-serien. Partene inngikk i kvartalet avtaler med 5 nye kunder på lagringsløsninger. Samarbeidet forsterkes også i leveransen og drift av Gjensidige NORs nye IT-plattform.

Om Dell

Dell Inc. (Nasdaq: DELL), verdens ledende selskap innenfor datamaskinsystemer, er den fremste tilbyder av produkter og tjenester som kunder over hele verden bruker til bygging av infrastruktur for informasjonsteknologi og Internett. Selskapet hadde i de siste fire kvartaler en omsetning på USD 41,4 milliarder. Dell konstruerer, produserer og skreddersyr produkter og tjenester etter kundenes behov og tilbyr et bredt utvalg av programvare og eksterne enheter gjennom direkte salg. Opplysninger om Dell og selskapets produkter kan fås på Internett på www.dell.no.

Til toppen