Dell kjøper dataanalyse-selskapet StatSoft for en ukjent sum. Visualisering av og innsikt i store datamengder er blant egenskapene i porteføljen. (Bilde: digi.no)

Dell kjøper beslutningsstøtte

Styrker seg innen «big data» analyse.

Maskinvareleverandørene trenger flere bein å stå på enn salg av standard pc-er, servere, lagring og nettverk med forholdsvis lave marginer.

Dell fortsetter nå en lang trend i markedet med kjøp av programvareselskaper, som kan berike utstyret de selger. Alt i et forsøk på differensiere seg i en virkelighet preget av knallhard konkurranse.

Denne gangen falt valget på StatSoft, et amerikansk programvarehus fra Oklahoma grunnlagt tilbake i 1984. De har kunder verden over, deriblant i Telenor Digital.

StatSoft har spesialisert seg på såkalt prediktiv analyse, datainnhenting og visualisering av store datamengder («big data»). Poenget er å gi beslutningsstøtte gjennom å avdekke meningsfulle mønstre i bedriftens ulike datakilder, inkludert omtale i sosiale medier.

– De kombinerer omfattende statistisk analyse med avanserte analyser for å bistå virksomheter i å bedre forstå forretningene sine, forutsi endring, øke smidigheten og kontrollere kritiske systemer, skriver Dell i en pressemelding om oppkjøpet.

Det er ikke kjent hva Dell har betalt for selskapet. Oppkjøpet er deres første etter at de forlot børsen for å bli et privateid foretak i fjor høst.

StatSoft-programvaren vil bli pakket og solgt sammen med Dells x86-servere. Dell har også blogget om nyervervelsen.

    Les også:

Til toppen