Dell lager nettbutikk for storkunder

Dell skreddersyr egne nettbutikker for store kunder. Foreløpig er nettbutikker til to norske bedrifter under utarbeiding, men administrerende direktør i Dell Norge, Lasse Syversen (bildet), regner med at tilbudet på lengre sikt kan omfatte flere titalls større kunder.

Da Michael Dell for 13 år siden lanserte sin direktesalgsmodell var tanken å nå ut til de mindre kundene, og kanskje i første rekke konsumentmarkedet. Det viste seg imidlertid raskt at direktemodellen var interessant også for store kunder, noe som har preget Dells strategi de siste årene. Derfor har Dells satsing på direktesalg over Internett også blitt fokusert mot storkunder. Det seneste utslaget av dette er å gi kunder egne passordbeskyttete handlesider på Dells server der bedrifter kan legge inn sine ordrer.

- Fordelen med dette er at vi kan forhåndsdefinere de vanligste konfigurasjonene som står på våre storkunders innkjøpslister. Dette er en ekstratjeneste som gjør det enda enklere å legge inn en bestilling, sier administrerende direktør i Dell, Lasse Syversen, til digi. Syversen forklarer at dette systemet nå vil bli innført i Norge, og allerede nå er egne nettbutikker til to større norske foretak under utarbeidelse.

- Jeg tror at vi på sikt vil tilby noen titalls norske bedrifter denne type spesialtjenester, sier Syversen som venter at omsetningen på nettet vil komme opp i over ti prosent av omsetningen i løpet av kort tid.

Selv om Dell nå intensiverer satsingen på netthandel i Norge, er det fortsatt en godt stykke igjen til man er på samme nivå som i USA. Der går ordren direkte fra kunden til nærmeste produksjonsenhet, mens Internett-ordrene fra norske kunder fortsatt må innom den norske avdelingen før de blir sendt videre til selskapets produksjonsfasiliteter i Irland.

- For øyeblikket sjekker vi alle ordrer og sender ut bekreftelser manuelt, men etterhvert vil vi også droppe dette og sende ordren direkte til Irland, sier Syversen.

Til toppen