Dell Norge satser på privatkunder - igjen

Reduserte markedsandeler og misfornøyde amerikanske sjefer er et av resultatene av at Dell Norge i vinter kuttet ut hjemmemarkedsmodellene. 1. februar tar Dell opp igjen satsingen mot hjemmemarkedet. Målet er å nå 100 millioner kroner i 1998

Mens Dell på verdensbasis gikk fram over hele linjen, ble tredje kvartal ingen fest for Dell Norge. Selskapet reduserte sin markedsandel både på antall enheter solgt og på volum, til tross for en viss omsetningsøkning. Nybakt landssjef for Dell, Eirik Lunde, er likevel relativt fornøyd så langt, tatt i betraktning at selskapet kuttet ut hjemmemarkedsmodellen Dimension forrige vinter.

- Jeg synes ikke vi har gjort det så verst, men de amerikanske sjefene var nok litt misfornøyde, sier Lunde til digi.no. Lunde forteller at Dell i Norge regner med å selge PCer, servere og arbeidsstasjoner for til sammen 470 millioner kroner.

- I 1998 vil tallet bli mye høyere, dersom vi lykkes med ny-satsingen på privatmarkedet, sier Lunde som er i ferd med å styrke brukerstøtte-funksjonen for å takle pågangen fra hjemmebrukerne.

Satsingen på hjemmemarkedet skal etter planen gå av stabelen 1. februar neste år, som markerer begynnelsen på Dell Computer Inc. sitt fiskale 1999. Målet er å selge hjemme PCer for 100 millioner kroner innen 1. februar 1999. Dell regner med at en stor del av salget vil gå over Internett.

- Vi regner med å ha en helautomatisk bestillingsfunksjon for Internett oppe å gå i løpet av få måneder, men foreløpig må vi videresende ordrene fra Norge manuelt, sier salgssjef i Dell, Lasse Syversen, til digi.no.

Til toppen