Dell pusser opp nettbutikken, halve salget på nett innen 2000

Dell Corporations nettsted pusses opp og forenkles for å nå gründer og toppsjef Michael Dells uttalte mål om at halvparten av selskapets PC-salg skal skje online innen århundreskiftet.

Dell står ved sitt mål om at 50 prosent av omsetningen skal gå over nett innen år 2000. Det utelukkes ikke at dette målet kan bli overgått når større bedrifter og organisasjoner for alvor begynner å bruke nettet til kjøp av Dell-utstyr.

Med det "nye" nettstedet skal det gå raskere å laste ned samtidig som nettbrukerne får tilgang til mer informasjon på hver enkelt side, ifølge Dell, som også legger til noen nye funksjoner som enda bedre muligheter til å skreddersy sin egen PC-bestilling og lagre ordren for flere bestillinger senere.

I skrivende stund har Dell over 2000 spesialtilpassede websider for sine bedriftskunder - kunder som utgjør 70 prosent av selskapets totale salg.

Dells PC-salg online ligger nå rundt 1,5 milliarder dollar i året, over 11 milliarder kroner. I sin siste kvartalsrapport opplyser Dell at det globale salget over Internett passerte fem millioner dollar per dag, cirka 37 millioner kroner etter dagens kurs, sammenliknet med rundt én million dollar i første kvartal i fjor.

Dells nettsted trekker hele 85 millioner besøkende i året, ifølge selskapet, som legger til at japanerne er de mest ivrige til å handle over nettet: Hele 40 prosent av Dells forbrukersalg skjer online i Japan. Det japanske markedet representerer imidlertid en liten andel av Dells totale salg i andre markeder, ifølge CNET.

For hver online-bestilling sparer Dell åtte dollar, i underkant av 60 kroner, sammenliknet med om bestillingen skjer via en kundebehandler, hevder selskapet.

Dell pionerte i sin tid ordrebasert produksjon, og direktesalg har tydelig vært best posisjonert til å utnytte Internett i sitt salg. Det som gjør fremgangen ekstra hyggelig for Dell er at det tiltrekker seg nye kundesegmenter via nettsalget. Tradisjonelt har Dell solgt til store og mellomstore bedrifter og organisasjoner. Det viser seg at halvparten av kjøpene over Internett kommer fra konsumenter og småbedrifter.

Kvartalstallene Dell la fram denne uken (se egen sak under "Relaterte artikler" i margen til høyre) viser en omsetningsøkning på 52 prosent, mens overskuddet etter skatt øker med 63 prosent.

Dette er tallene for Dells siste kvartal, den syttende i rekka med rekordomsetning:

Kvartal før 3. mai 1998 Kvartal før 3. mai 1997
Omsetning (millioner dollar) 3920 2588
Overskudd etter skatt (millioner dollar) 305 198
Overskudd per aksje (dollar) 0,44 0,27

Regnskapsårets første kvartal viser altså at Dell fortsetter trenden: I tre år har hvert kvartal gitt over 40 prosent vekst i forhold til tilsvarende kvartal året før.

Til toppen