Dell satser på å bygge opp miljø-alibi

Michael Dell vil ha kundene med på å redusere problemene med CO2-utslipp.

Gründer og styreformann i Dell, Michael Dell, har nå bestemt seg for å slå et slag for miljøet.

I sin tale på Consumer Electronics Show i Las Vegas denne uken, tok han opp problemstillingen rundt effekten energiforbruket fra elektroniske produkter har på miljøet.

Dell skal kjøre i gang en kampanje de har kalt «Plant a tree for me». Det går ut på å be hver enkelt kunde om å donere to dollar for hver bærbar maskin de kjøper og seks dollar for hver stasjonære PC. Pengene vil bli gitt direkte til to ideelle stiftelser, Conservation Fund og Carbonfund, som promoterer måter å redusere CO2-utslipp.

– Jeg utfordrer alle PC-produsenter til å gjøre det samme. Dette er en bedre måte enn offentlig regulering, sier Michael Dell til New York Times.

Dell skal dekke kampanjens administrasjonskostnader, slik at kundenes donasjoner går uinnskrenket til miljøstiftelsene. Til å begynne med begrenser kampanjen seg til amerikanske kunder, men den vil i april utvides også til andre land.

Til toppen