Dell satser på «homesourcing» i distrikts-Norge

Stig Nordvik er «Country Manager» for Bergen. Slik skal han og Dell erobre distrikts-Norge:

Dell vokste seg store på direktesalg av PC-er og tilbehør gjennom internett og telefonsalg. I en periode var selskapet verdens største PC-leverandør, men har siden blitt forbigått av HP.

Direktemodellen gjorde Dell til en IT-gigant, men gründeren Michael Dell varslet tidlig i år at selskapet ville gjøre en kursendring.

Deler av den endringen gikk ut på å også selge Dell-produkter gjennom forhandlere, og på å kjøpe opp konsulentselskaper for å bygge opp tilleggstjenester rundt produktene.

Michael Jacobs, Dells sjef for Norgeskontoret, fortalte til digi.no i april i år, at de også var på oppkjøpsjakt i Norge.

    Les også:

Foreløpig har de imidlertid ikke funnet noen aktuelle norske oppkjøpskandidater.

- Det er mer å sondere markedet og se hvor vi er. Det er ikke noe bråhast, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Dell Norge, til digi.no.

Han forteller imidlertid om en annen spennende kursendring i Dell. Selskapet har begynt å prøve seg med noe som kan minne om et regionalt avdelingskontor.

- Vi har en mann i Bergen. Han løper rundt i lokalmiljøet. Han kommer vel hit hver tredje uke eller noe sånt, sier Jacobs.

- Det starter med at han ville flytte hjem. Da var det like greit å bruke erfaringen, og se om det er det noe å bygge videre på. I USA har denne formen for jobbing allerede fått et navn: homesourcing. Det går ut på å la ansatte jobbe hjemmefra på tilnærmet heltid.

Stian Nordvik er Dells norske prøvekanin.

- Det starter med at han ville flytte hjem. Da var det like greit å bruke erfaringen, og se om det er det noe å bygge videre på, sier Jacobs til digi.no.

Norge er imidlertid ikke først ute. PC-giganten har allerede kommet et stykke på vei med denne modellen i England.

- Det her er en strategi som har blitt kjørt i England også. Der tenker man regionsselgere som sitter ute i regionene. Planen er å begynne som en testpilot i Norge også, sier Stig Nordvik, External Account Manager i Dell, til digi.no.

I praksis er Nordvik en slags «Country Manager» for Bergensregionen. Han har ikke eget kontor, men jobber hjemmefra, i bilen og har fast kontorplass ute hos noen av kundene.

- Jeg har faste dager jeg sitter ute hos kunder. Da sitter jeg stort sett der en halv dag, og bruker resten av dagen hos andre kunder, sier Nordvik.

- Jeg har faste dager jeg sitter ute hos kunder. Han har ikke savnet eget kontor.

- Det har vært diskusjon om det skal bli kontor eller ikke. Modellen i England er kjørt med hjemmekontor, sier Nordvik.

Det kan bli endret dersom det blir aktuelt å ansette flere ressurser ute i distriktene.

- Meningen på sikt er at man også skal ha tekniske ressurser ute i regionene - Meningen på sikt er at man også skal ha tekniske ressurser ute i regionene. I England er det faktisk sånn at de bor ute i bydelene, sier Nordvik.

Kundene skal også være godt fornøyd med å få tilgang på en lokal Dell-ressurs.

- Det gir en lokal tilhørighet som direkteselskap ikke har vært så flinke til - Alle kundene opplever det som positivt. De ser veldig positivt å ha en person som er nærmere tilknyttet. Det gir en lokal tilhørighet som direkteselskap ikke har vært så flinke til, sier Nordvik til digi.no.

Som External Account Manager er Nordvik en selger. Hans jobb er å selge Dells løsninger, men kundene tar imot ham med åpne armer.

- Jeg jobber stort sett innenfor løsningssalg, og ute hos kunden er jeg en del av deres IT-miljø. Der jobber jeg stort sett med prosjektplaner, sier Nordvik.

Denne jobben faktureres ikke kundene for. Innsatsen finansieres gjennom produktsalget.

Når, og om, det blir flere slike distriktskontorer i Norge er ikke avklart ennå. Det avhenger mye av å finne de rette personene, men med en foreløpig sukess i Bergen kan det fort bli aktuelt for Dell å gjøre noe tilsvarende flere andre steder i Norge.

Til toppen