Dell sier opp 60 på brukerstøtte

Dell spiser nå IT-bransjens egen medisin - outsourcing. Dermed mister 60 jobben.

I et PC-markedet med tunge prisfall, må selv direktesalgsgiganten Dell jakte hardere på kostnader.

Selskapet har tidligere outsourcet telefon-brukerstøtten for privatkunder til Telenor og nå skal også brukerstøtte på PCer til bedriftsmarkedet settes ut, har digi.no fått vite. De ansatte - fra de fire nordiske landene som sitter samlet i Sverige, skal allerede være sagt opp.

Dell-sjef i Sverige, Karsten Hasselbach, bekrefter dette, men presiserer at Dell beholder brukerstøtte på deres mer avanserte produkter som servere, lagring og nettverk.

På spørsmål fra digi.no bekrefter han oppsigelsene.

- Jeg har allerede orientert halvparten av de ansatte og skal snakke med resten senere i dag, forteller han.

Hvem som får kontrakten er ikke avgjort.

- Vi har i dag avtaler med svenske Solvus og Telenor. Vi forhandler med flere om den nye kontrakten, blant annet Telenor, forteller han. Dette er en klassisk outsourcingsprosess vi gjør for å selv kunne fokusere på brukerstøtte på enterprise-produktene.

Etter hva digi.no forstår vil Telenor trolig flytte brukerstøtten til Norge dersom de overtar.

- Vi er svært fornøyd med jobben Solvus og Telenor gjør i dag. De klarer å løse 96-97 prosent av kundenes problemer, så vi selv trenger bare å ta oss av noen få prosent av problemene, røper Sverige-sjefen.

På spørsmål fra digi.no forteller Hasselbach at det er opp til den kommende partneren å ansette de som blir sagt opp fra Dell.

Til toppen