Dell skremt av Nokia

Michael Dell trekker planene om å kaste seg inn i smartphone-markedet. Nokia er for vanskelig å slå.

Dell har uttalte planer om å bli mer enn en PC-pusher. Hele forbrukerelektronikk-markedet passer i grunnen for Dells direktesalgsmodell, noe selskapet akter å gjøre noe med, blant annet satser Dell på TV-markedet (se relatert artikkel under).

    Les også:

Men det finnes unntak også her. For Dell trekker nå planene de skisserte sist sommer om å lansere en smartphone basert på Windows Mobile. Årsak: Finske Nokia er så dyktig at det er for vanskelig å konkurrere.

Det mener i hvert fll Dells daglige konsernleder, Kevin Rollins, som sier at Nokias sterke tilstedeværelse i mobilmarkedet gjør det nesten umulig å bryte gjennom som nykommer. Dessuten er mobilterminalmarkedet mindre attraktivt enn andre områder for forbrukerelektronikk fordi så mye av fortjenesten og markedsmakten går til operatørene.

Dells suksess på PC-siden, der selskapet har en global markedsandel på formidable 17 prosent, er basert på Dells berømte direktesalgsmodell, der effektiv logistikk og ditto leverandørkjede er stikkordene. Dell tenkte opprinnelig at denne salgsmodellen også måtte kunne overføres til mobiltelefonmarkedet, men nå har pipen fått en annen lyd. Selv om det også her er snakk om direktesalg, er operatørenes rolle helt kritisk - og den kan ikke forbigås. Og i motsetning til den daværende ineffektive PC-industrien som Dell entret i 1984, er mobilbransjen svært effektiv og konkurranseutsatt. Vurderingen er med andre ord at Nokia vil kunne gi Dell i overkant hard kamp om førsteprisen for den mest effektive i klassen, og det er en kamp Dell ikke liker å tape. Så da unngår man enkelt å greit å melde seg på i konkurransen.

Dells nye strategi går ut på å bli den første PC-leverandøren som med krav på å bli trodd kan levere løsninger for "allestedsnærværende konnektivitet". Egne mobiltelefoner inngår imidlertid ikke i dette, i stedet satser selskapet på å gi sine PDA-modeller (Axim) og bærbare PC-er tilknytning til WiFi- og mobilnett.

Strategien er med andre ord til forveksling lik Hewlett-Packards: PC-en og PDA-ens trådløse rekkevidde skal økes slik at brukeren fort og enkelt kan svitsje mellom notebooken og den håndholdte terminalen for mobil bruk.

Tidsvinduet for slike løsninger er nok likevel av det kortvarige slaget. Stadig flere undersøkelser slår fast at PDA-en taper markedsandeler - spesielt i Asia og Europa - til såkalte smarte telefoner som SonyEricssons P800 (bildet t.h.). Det er da også grunnen til at selv PDA-ens far, Palm, nå beveger seg over til smartphone-segmentet.

Dells retrett på sommerens uttalte mål om at Axim skulle gjøres til en "mainstream mobile device" og en fullblods smartphone som skulle selges via operatørene innen utgangen av 2004, er også et hardt slag for Microsoft.

Nå blir det ingen tung Dell-satsing på Microsofts operativsystem Windows Mobile, i stedet er det grunn til å tro at Symbian vil styrke sin posisjon i nisjen for smarte telefoner.

Til toppen