Dell sliter fortsatt med lønnsomheten

Det går bedre, men Michael Dell må erkjenne at selskapet ennå ikke er helt i mål.

Dell har levert tallene for regnskapsårets tredje kvartal: Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 9 prosent til 15,6 milliarder dollar. Resultatet økte med 27 prosent til 766 millioner dollar.

Omsetningen utenfor USA økte med 16 prosent og utgjør nå 46 prosent av Dells samlede omsetning. Økningen var 19 prosent i «America International», altså Canada og Latin-Amerika, 18 prosent i Asia/Stillehavet med Japan (hvorav 47 prosent økning i India og 22 prosent i Kina) og 14 prosent i Europa, Midtøsten og Afrika.

Det er innen bærbare PC-er («mobility products») at Dell øker mest, med 19 prosent større omsetning enn i tredje kvartal i fjor. Servere og lagring økte med 8 prosent, service økte med 7 prosent, mens stasjonære PC-er falt med 1 prosent.

Om utsiktene framover, sier selskapet at de fortsatt må investere i tiltak for bedre produktivitet, blant annet ytterligere nedbemanning og ny infrastruktur, og at dette vil innvirke negativt på lønnsomheten på kort sikt. Andre negative faktorer er at prisene på komponenter ikke faller så fort som de pleier, og sesongmessige variasjoner innenfor de amerikanske forbrukermarkedet, der omsetningen falt med 6 prosent i tredje kvartal.

Analytikere peker på at Dells bruttomargin var 19,9 prosent i andre kvartal, og falt til 18,5 prosent i tredje. De mener også at forklaringen på salgssvikten i det amerikanske forbrukermarkedet er mangelfullt. Dell nektet å kommentere hva slags erfaringer de har hatt med å selge PC-er gjennom Wal-Mart.

    Les også:

Til toppen