ANALYSER

Dell sliter globalt, men ikke i Norge

Dell sliter internasjonalt, men ikke her i Norge hvor bærbare PC-er snart overtar helt.

20. apr. 2007 - 07:52

I går la analyseselskapet IDC frem tall som viste at HP øker PC-salget i rakettfart mens salget til Dell faller betydelig.

Og Dell kan ikke unnskylde seg med at markedet er dårlig: Det globale PC-salget i første kvartal økte med hele 10,9 prosent, hevder IDC: Dette er den raskeste veksten på tre kvartaler. Gartner mener salget økte med 8,9 prosent.

Men det mest oppsiktvekkende er HPs fantastiske vekst: HP klarte å løfte salget fra første kvartal i fjor til i år med hele 28 prosent. Og det er ingen tvil om en av årsakene: HP stjeler simpelthen mange kunder fra Dell – salget til Dell falt med 6,9 prosent.

Men slik er det ikke her i Norge: digi.no har fått foreløpige tall fra Dell Norge som viser en helt annen utvikling.

– Her i Norge går det mye bedre. Fra første kvartal i fjor til i år har vi økt salget av bærbare PC-er med over 47 prosent. Salget av stasjonære maskiner faller som forventet og ble redusert med 20 prosent, forteller markedsdirektør Hans Kristian Seime.

Dette er en voldsom vekst, fordi Dell selger primært til næringslivet. HP forteller også om høye salgstall for tiden, men det skyldes mye et løft i salg til privatmarkedet på grunn av de lavere prisene. Seime påpeker at kvartalet ikke har gitt noen uvanlige store kontrakter som løfter salget på en kunstig måte.

– Bærbare PC-er er blitt så bra og billige, så fallet i salget av stasjonære er ikke noen overraskelse, forteller Seime.

Han tror ikke Vista verken er noen stor driver eller brems i salget. De store kundene har ikke begynt å rulle ut Vista, påpeker han.

Han vil ikke oppgi konkrete salgstall, men ifølge tall som Finansavisen innhentet for et år siden, solgte Dell rundt 27.000 stasjonære og 23.500 bærbare PC-er i første kvartal 2006. Dette tilsier at Dell solgte 34.550 bærbare og 21.600 stasjonære PC-er i første kvartal i år. Dette innebærer at Dell har løftet salget totalt med 11 prosent.

Totaltallene for det norske PC-salget er langt fra klare, men med en 11 prosent vekst har Dell nok oppretthold sin markedsandel.

Hvorfor Dell Norge gjør det så mye bedre enn moderselskapet har ikke Seime noen helt konkret forklaring på, men peker på flere faktorer.

– Organisasjonen i Dell Norge fungerer veldig bra og vi har fått beholde nøkkelansatte, er forklaringen Seime gir.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.