Tallet på brukere som følger Dells småannonser på Twitter øker jevnt. Grafen viser utviklingen de siste tre månedene. (Bilde: http://twittercounter.com/DellOutlet/all/followers)

Dell tjener stadig mer på Twitter

Over hundre Dell-ansatte tvitrer, i 35 ulike kanaler.

Det har vært kjent siden tidlig i sommer at Twitter betyr millioner for pc-salget til Dell. Da ble det anslått at DellOutlet hadde fra starten i 2007 gitt 2 millioner dollar i direkte salg, og ytterligere 1 million fra brukere som gikk direkte fra DellOutlet til Dells nettbutikk for å kjøpe helt nye produkter.

På det tidspunktet viste tjenesten twittercounter.com at DellOutlet hadde så vidt i underkant av 640 000 «tilhengere» («followers»). Nå viser den samme telleren at Dells Twitter-kontoer har til sammen over 1,47 millioner tilhengere.

Finanstjenesten Bloomberg.com har snakket ned sjefen for Dells online-avdeling Manish Meta, og fått vite at Twitter-satsingen hittil – altså fra starten i 2007 – har ført til mer enn 6,5 millioner dollar i direkte og indirekte omsetning. De siste seks månedene har altså ført til mer omsetning enn de foregående halvannet år til sammen. Over hundre Dell-ansatte tvitrer, i 35 ulike kanaler fordelt på 12 land, blant dem USA, Brasil, Mexico, Kina, Japan – og Norge. Ifølge Meta har Dells tvitring i Brasil gitt en omsetning på 800 000 de siste åtte månedene.

Fra september i fjor til juni i år ble det gjennomsnittlig registrert 5300 nye Dell-tilhengere på Twitter hver dag. De siste månedene har det dabbet av litt, til rundt 4700.

Sammenliknet med Dells totale årsomsetning på over 60 milliarder dollar er selvfølgelig 6,5 millioner dollar gjennom Twitter bare en dråpe i havet. Men Meta insisterer på at det er en svært levende kanal, og at veksten er «aggressiv».

Tvitringen til Dell Norge gjennom DellDirekte ser ut til å henge langt etter USA og Brasil. Etter å ha stått stille på 96 til 97 tilhengere siden begynnelsen av september, økte tallet plutselig til 115 25. november, og har siden stått helt stille.

    Les også:

Til toppen