Dell truer HPs kronjuvel

Toppsjefen i HP, Carly Fiorina raser over Dell som nå tar stadig større jafs av kaka på skrivere.

2003 var et gullår for direktesalgsprodusenten på datamaskinprodukter, Dell, som i Norge kan vise til en omsetningsvekst på 25 prosent. Internasjonalt har Dell slått HP med en knapp margin, og kan for 2003 smukke seg med tittelen som verdens største PC produsent.

For vel ett år siden lanserte Dell skrivere i sitt sortiment. Siden Dell begynte salget av egen-merkede skrivere, har leveransen økt betydelig. Dell forutsier nå en voldsom vekst i salget over de neste fem til ti årene og lover å forandre økonomien i bransjen,

skriver New York Times.

Ifølge avisen skal Dell i dag lansere en ny utgave av skrivere.

Dette har satt sinnet i kok hos toppsjefen i HP Carly Fiorina, som har skrivere som sin kronjuvel. Hun ser på Dells ambisjoner som en blanding av overmot og tomt snakk.

- Det er ingen som bare kommer og sier at «vi skal gjøre det bedre», og spesielt ikke fra et selskap som ikke er innovatør. Dell gjør ingenting. De bare distribuerer andre menneskers produkter, sier hun.

Konfrontasjonen mellom Hewlett-Packard and Dell dreier seg om mer enn en livlig diskusjon. Printerindustrien omsetter for 725 milliarder kroner i året. Konkurransen vil dermed bli en spennende test på to modellers innovative og strategiske planer.

Med sin ingeniørånd og bedriftslinje «HP Invent», forplikter HP seg til å investere tungt på forskning for å samle egenprodusert teknologi i nye produkter. HP ivestererer nesten syv milliarder kroner på forskning og utvikling i året bare på skrivere.

I dag er Dell en nykommer i skrivere sammenlignet med Hewlett-Packard. Dell solgte anslagsvis 1,5 millioner skrivere i de første ni månedene i fjor. Dette året tipper analytikere at Dell vil selge minst fire millioner skrivere. Omsetningen fra skrivere har allerede passert en milliard dollar som er det raskeste hopp for Dell i en ny produkt kategori.

Skriver-divisjonen i Hewlett-Packard nådde nesten 160 milliarder kroner i fjor, som innebærer salg av 43,6 millioner skrivere, nesten dobbelt så mange som rivalen Epson ifølge IDC. Skrivere står for omtrent 30 prosent av HPs totalsalg, men står for hele 80 prosent av inntjeningen.

Til toppen