Dell: - Vi knuser konkurrentene i nedgangstider

Salget av PC-er, servere og bærbare datamaskiner vokser i Europa, opplyser Dells Europa-sjef Paul D. Bell. Han ser lysere tider i møte, trass nedgangstider. – Vår forretningsmodell er best i motgang, påstår Dell-sjefen.

Paul D. Bell er Europa-sjef for en av de mest suksessrike dataprodusentene i verden: Dell har med sin direktehandelsmodell forandret hele PC-bransjen.

digitoday.no fikk et eksklusivt intervju med Bell i forbindelse med Norges Handelshøyskoles Næringslivssymposium som går av stabelen i Bergen denne uken. Og overfor digitoday anfører Bell at tidene slett ikke er så dårlige som mange skal ha det til. I hvert fall ikke for Dell.

- Husk på at prisene faller med én prosent hver dag. Og siden vi bare har et lagerhold som er maksimalt fem dager gammelt, mens våre konkurrenters lagerhold er på 20 til 25 dager, så sier det seg selv: Vi får full uttelling for prisfallet, sier Bell.

IT-markedet i Europa, som andre steder, er ikke bare drevet av økonomiske sykluser, men også av kjøpsmønstre forklarer Dell-sjefen.

- Særlig før 2000 var markedet godt, mens det nesten falt sammen i forbindelse med skremselene rundt det såkalte Y2K-spøkelset. I Europa var det vanlig å bytte ut hele anlegget før tusenårsskiftet, en trend som ikke var helt lik i USA, hvor man ventet til etterpå. Dette gjaldt både private og bedrifter, sier Bell.

- Men dette er snart ett og et halvt år siden. Vi begynner å merke at investeringene på dette området igjen er på vei opp, sier Bell til digitoday.no.

Det markedet som er hetest i Europa akkurat nå er utvilsomt bærbare datamaskiner. Bell har ingen tall, men sier bare at "det markedet er brennende, det er enormt". Han viser til at behovet for mobiltet og stadig flere løsninger som retter seg mot trådløst Internett har gjort den bærbare maskinen til 'et must' for mange.

- Lagringsmarkedet øker også hurtig, samtidig som vi leverer serverløsninger i det nedre sjiktet - det vil si maskiner til under 1000 euro (ca. 8.200 norske kroner), et segment vi opplever å ha et godt tak på konkurrentene, sier Bell.

Dells forretningsmodell er av mange sett på som selve symbolet for Den Nye Økonomien. Alle produktene selskapet leverer er laget på bestilling fra kunden, satt sammen på en eller annen fabrikk (for eksempel i Irland om du bestiller fra Norge) og levert på døren til kunden 14 dager etterpå. Direktebestillingsmodellen gjør at Dell faktisk tjener penger bare på sin tilstedeværelse, ettersom kundene betaler for alle delene i maskinen før den settes sammen og delene blir bestilt (Dells gjennomsnittlige gjennomstrømningshastighet på lagersiden er ikke mer enn fem dager). Og ikke nok med det: Siden Dell får pengene for maskinen allerede i det man bestiller, får selskapet også rentene av disse pengene. Konkurrentene, derimot, lager et visst antall maskiner, og håper å selge så mye de kan. De tjener ingen rentepenger. Høye renter er tvert imot et problem for disse.

- Derfor kan du si at vi på et vis trives i nedgang, sier Bell.

- Dessuten har vi råd til å være aggressive i markedet. Vi kan presse prisene mer enn konkurrentene, mener Dells Europa-sjef.

Dell har vært lokalisert med kontor i Norge i ti år, og Bell fremhever at forholdet til norske kunder er svært viktig. En av selskapets aller største kunder i Europa, Statoil, er en av dem som har fått Norge til å bli en suksess-story i Dell-systemet, forteller Bell.

- Jeg kom forresten til Bergen direkte fra middag i Stavanger med konsernledelsen i Statoil, smiler Bell.

Til toppen