Dell vil doble i Europa

En nedadgående PC-kurve stanser ikke Europa-sjef Paul Bell og direktesalget over Internett. Nå vil Dell doble markedsandelen i Europa, i et fallende marked.

Financial Times skriver at Dell Computer selger over halvparten av PC-ene i Europa over Internett. Dette direktesalget gjør dem i stand til å kutte prisene betraktelig.

I tredje kvartal sank salget i Vest-Europa med 11 prosent i forhold til samme periode i fjor, ifølge analyseselskapet Gartner Dataquest.

Av de fem største PC-leverandørene, var Dell den eneste som solgte mer i perioden, med en økning på 5,6 prosent. Hovedkonkurrenten Compaq merket til sammenligning de harde tidene med et fall på 18,8 prosent i omsetning, skriver Financial Times.

Paul Bell leder Dell-virksomheten i Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA). Han er strålende fornøyd med økningen, men sitter likevel med en virksomhet som kun genererer én femtedel av den totale omsetningen i Dell-konsernet. I EMEA-regionen var omsetningen 6,4 milliarder dollar i fjor, mens Dell til sammen de fire siste kvartalene har omsatt for over 32 milliarder dollar.


I et intervju med Financial Times (FT) sier Dell-sjef Bell at grunnlegger Michael Dell ikke vil stoppe før hans selskap har kapret førsteplassen fra Compaq på PC-salg.

Nå vil han opp i 40 prosents markedsandel på verdensbasis. For å greie det, må Dell doble markedsandelen i Europa:

- Vi sikter oss inn på 25 prosent som et minimum. Men det vil ta år før vi når det, sier Bell til FT.

Selskapet har noen utfordringer på det europeiske markedet. Allerede i dag sitter de med over halvparten av direktesalgsomsetningen i Europa. Veksten kan dermed automatisk bli bremset opp av et for lite totalmarked for salg over Internett.

I tillegg er det større problemer i ikke-engelsk talende land på kontinentet enn i Storbritannia, hvor Dell allerede er nummer én på salgslisten.

I de viktige markedene i Tyskland og Frankrike er Dell nummer fire og fem blant PC-leverandørene. Selskapet kan imidlertid få det enklere når Gateway trekker seg ut av Europa og IBM fokuserer på business-to-business. I tillegg er Hewlett-Packard og Compaq i kompliserte fusjonsforhandlinger.

Til toppen