Michael Dell må nok en gang forklare at det vil ta mer enn et kvartal eller et regnskapsår før strategien med økt fokus på bedriftsmarkedet slår ut i omsetningsvekst. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

Dells nøkkeltall peker nedover

Sviktende lønnsomhet, særlig i forbrukersegmentet.

Kvartalstallene og utsiktene som Dell la fram i går kveld norsk tid (se Dell Reports Second Quarter Financial Results) var dårligere enn ventet. Aksjekursen falt 6 prosent da de ble kjent.

Dell rammes av sviktende salg til forbrukere. Tiltakene for å øke salget til bedriftsmarkedet ved å utvide assortimentet med programvare og utstyr for nettverk og lagring, i tillegg til tjenester og servere, vurderes som korrekte på lang sikt, men gir ikke tilstrekkelig utslag på kort sikt.

Det dreier seg om andre kvartal i Dells regnskapsåret, som ble avsluttet 3. august. Sammenliknet med samme kvartal i fjor falt omsetningen med 8 prosent til 14,5 milliarder dollar. Driftsresultatet falt med 21 prosent til 901 millioner dollar. Nettoresultat etter skatt falt med 18 prosent til 732 millioner dollar.

Omsetningen svikter i alle fire segmenter som Dell opererer med, det vil si forbruker, små og mellomstore bedrifter, offentlig sektor og store bedrifter.

I forbrukersegmentet faller omsetningen med 22 prosent til 2,72 milliarder dollar. Innen offentlig sektor faller den med 6 prosent til 4,07 milliarder dollar. Innen store bedrifter er fallet 3 prosent til 4,54 milliarder dollar. I SMB-segmentet er omsetningen bortimot stabil, med en nedgang på 1 prosent til 3,26 milliarder dollar.

Et tankekors for Dell er at lønnsomheten svikter i alle segmenter unntatt SMB-segmentet.

Oversikten over driftsresultater viser at forbrukersegmentet er i ferd med å bli et tapsprosjekt for Dell.

For ett år siden tjente Dell 103 millioner dollar på forbrukersegmentet. I andre kvartal i år er driftsresultatet nede i 14 millioner dollar, under halvparten av det det var i første kvartal.

I storbedriftssegmentet er driftsresultatet redusert med 6 prosent til 433 millioner dollar. Innen offentlig sektor har det falt med 19 prosent til 379 millioner dollar.

I SMB-segmentet er driftsresultatet stabilt: Det øker fra 380 til 382 millioner dollar.

Dell rammes spesielt hardt av problemene på det globale pc-markedet.

Sammenliknet med andre kvartal i fjor faller pc-omsetningen med 14 prosent til 7,27 milliarder dollar. Bærbare faller med 19 prosent til 3,87 milliarder dollar, stasjonære pc-er med 9 prosent til 3,40 milliarder dollar. For et år siden sto pc-er for 54 prosent av Dells omsetning. Nå er andelen nede i 50 prosent.

De øvrige produktkategoriene i Dells regnskap er servere og nettverk, lagring, tjenester, og programvare og periferiutstyr.

Programvare og periferiutstyr faller med 9 prosent til 2,34 milliarder dollar. Lagring faller med 13 prosent til 435 millioner dollar.

Det som øker er tjenester samt servere og nettverk. Tjenester er opp 3 prosent til 2,10 milliarder dollar. Servere og nettverk er opp 14 prosent til 2,33 milliarder dollar.

Toppsjef Michael Dell sa at tallene må ses i sammenheng med selskapets langsiktige strategi.

– Vi omdanner forretningen vår ikke med tanke på et kvartal eller et regnskapsår, men for å levere differensiert kundeverdi på lang sikt. Vi er klare på vår strategi, og vi bygger en ledende løsningsportefølje for å støtte våre kunder slik at de kan oppnå sine mål, sa Dell.

Finansdirektør Brian Gladden ser på kvartalstallene som en bekreftelse på at strategien er riktig, siden de viser en overgang til segmenter med høyere inntjening. I et «utfordrende» pc-marked mener Gladden at også der ligger løsningen i å satse på produkter med høyere marginer.

Det innebærer at Dell må gi gradvis slipp på forbrukermarkedet. Gladden innrømmer i et intervju med Wall Street Journal at forbrukere velger stadig rimeligere pc-er, og at salget til forbrukere i tredje kvartal vil ytterligere svekkes siden mange vil vente til Windows 8 kommer i slutten av oktober.

Dell nedjusterte sin forventning til omsetningen i tredje kvartal, til mellom 13,8 og 14,2 milliarder dollar. Ifølge New York Times var konsensus blant Wall Street-analytikerne at Dell burde kunne nå en omsetning på 14,85 milliarder dollar.

Til toppen