Demonstrerte åpent grafikkrammeverk for mobiler

Nvidia er først ute med å utvikle en brukergrensesnitt basert på grafikkrammeverket OpenKode.

OpenKode er en royalty-fri, kryssplattform standard som kombinerer et sett med programmerings-grensesnitt (API-er) i en omfattende spesifikasjon for akselerering av rike medie- og grafikkapplikasjoner.

Et problem i dagens mobilmarked, er fragmenteringen, som gjør det vanskelig å utvikle applikasjoner og spill for flere ulike plattformer.

Målet men OpenKode er å gjøre det enklere for å lage spill og applikasjoner for flere ulike mobil-plattformer, inkludert Linux, Brew, Symbian, Windows Mobile, WIPI og RTOS.

Dette gjøres ved hjelp av OpenKode Core API, som abstraherer operativsystemressurser for å minimalisere endringene som må gjøres for å flytte applikasjonene til en ny plattform. API-ene tilbyr blant annet akselerasjon av vektorbasert 2D- og 3D-grafikk og tar i bruk OpenGL ES og medie-APIene i OpenVG Khronos.

I en senere versjon vil også medie-API-ene i OpenSL ES og OpenMAX inkluderes. Dette for også å kunne tilby akselerert video og audio som er fullt integrert i grafikkprosesseringen.

Khronos Group, en bransjeorganisasjon med en mengde teknologiselskaper på medlemlisten, administrerer OpenKode sammen med blant annet OpenGL. Gruppen beskriver OpenKode som en DirectX-løsning for mobiltelefoner og andre håndholdte enheter, bortsett fra at den er en åpen standard, royaltyfri og kryssplattform.

I går annonserte Nvidia at selskapet har laget verdens første prototyp-implementering av OpenKode 1.0-spesifikasjonen, som ble annonsert i går, samt at selskapet har benyttet implementeringen til å akselerere et konseptdesign for et nytt brukergrensesnitt.

Brukergrensesnittet blir demonstrert under denne ukens 3GSM i Barcelona og tilbyr funksjonalitet som flerprosesskjøring i et flervindumiljø, vinduer med gjennomskinnelighet og 3D-funksjonalitet, inkludert overgangseffekter.

Neil Trevett, visepresident for integrert innhold i Nvidia, er også formann i Khronos Group. Han sier i en pressemelding at Nvidia har forpliktet seg til å sørge for at åpne og uimotståelige medieløsninger for mobile enheter finner veien fram til forbrukerne.

Nvidia understreker at demonstrasjonen som gjøres denne uken, er basert på den foreløpige OpenKode-spesifikasjonen, og at kun produkter som blir godkjent av Khronos etter omfattende testing, vil kunne benytte Khronos' varemerker. Nvidia er likevel sikre på at selskapets implementering vil bestå disse testene.

Bildene i artikkelen er fra Nvidias prototyp.

Til toppen