Den ene som slapp unna...

IOC har gått knallhardt etter alle som forbryter seg mot deres merkevare 'Olympic'. Men selve rosinen i pølsa, Olympic.com, måtte de la gå.

I femtiårene sørget IOC for å registrere Olympic som varemerke, med det resultat at de kan gå etter enhver som bruker ordet i en sammenheng som kan stride mot reglene som er nedlagt i varemerkelovgivningen i de landene det er registrert.

Den olympiske komitéen har jobbet hardt for å slå ned på domenepirater på Internett i tiden før OL. I juni ble detaljer om 1800 nettsteder levert til en domstol i USA, da IOC vil hindre dem i å bruke ordet 'Olympic', Olympics' eller noe som inneholder noen som helst versjon av dette som adresse på nettsidene sine.

Men hvis du skriver inn selve basisordet 'Olympic' etterfulgt av nettets vanligste og hippeste toppdomene '.com', så kommer du til en malingsfabrikk.

Nettstedet olympic.com er eid av Pittsburgh Paint Industries, som selger malingen 'Olympic'.

- Vi har nok hørt fra IOC, ja. Men vi er i en spesiell situasjon, som gjør at de ikke kan hindre oss i å bruke nettadressen Olympic.com, sier Dennis Millman fra Pittsburgh Paints juridiske avdeling til digitoday.no.

Pittsburgh Paint har nemlig produsert maling med navnet Olympic siden tredveårene en gang, og malingen er døpt opp etter Olympic Mountain ved Seattle på USAs nordvest-kyst.

- Olympic Paint er et lovlig registrert varemerke i USA, og således også nettadressen Olympic.com. Det er ikke så lenge siden vi registrerte navnet, men fordi vi har varemerket kan ikke IOC gjøre noe med det. De har vært i kontakt, og vi har lagt opp en lenke til Olympiadens offisielle nettsider, sier Millman.

Han understreker at det ikke har vært snakk om press fra IOCs side, men at de har vært ivrige på å snakke med malingsprodusenten.

Trafikken til sidene forventes å eksplodere nå til helgen.

- Vi har ikke merket så mye hittil, men vi regner med at trafikken vil gå gjennom taket så fort lekene starter. Vi håper i hvert fall det, sier han.

Pittsburgh Paint er en av USAs største malingsprodusenter, og Olympic er bare ett av varemerkene deres.

- Det er klart vi må være forsiktige, tilføyer Millman.

- Vi kan nok ikke lansere noen nye produkter under dét navnet, nei.

digitoday fokuserer på Sydney-OL:


Blinde varsler søksmål mot Olympics.com
6,5 milliarder hits forventes på Olympics.com
Slik er de offisielle nettsidene
Videorobot skal ta OL-pirater
Den ene som slapp unna...
IOC tester 'trygg' TV-overføring på nett

Til toppen