"Den lengste reisen" i mål etter halvannen måned

Det norske eventyrspillet "Den lengste reisen" har nådd målet på 15.000 enheter siden lanseringen i midten av november. - Dette er det raskest selgende dataspillet i Norge i år, sier daglig leder Nickolay Nickelsen i IQ Media. Spesielt jenter ser ut til å identifisere seg med heltinnen April Ryan.

18. november i år gikk startskuddet for en av de største spillsatsingene i Norge noensinne. Den norske spillprodusenten Funcom hadde alliert seg med IQ Media for å lansere den norske utgaven av "The Longest Journey" eller "Den lengste reisen" som spillet heter på norsk.

21 millioner kroner har vært investert i spillet som ble produsert i en periode på over tre år. De internasjonale distributørene har nærmest stått i kø for å slå kloa i det. Betautgaver har florert , og forventingene har steget i takt med de ulike versjonene.

Funcom hadde satt seg et ambisiøst mål: å selge spillet med fire CD-plater i 300.000 eksemplarer på verdensbasis. Fem prosent, eller 15.000 enheter, er det relativt beskjedne målet på det norske markedet.

Nå kommmer meldingen om at opplaget allerede er kommet opp i 15.000 på den norske versjonen, mens 10.000 er status for den svenske som ble sluppet noen uker etterpå. Den norske utgaven, der komikeren Synnøve Svabø spiller den mest sentrale rollen, er allerede trykt i tre opplag.

Som i bokbransjen, innebærer dette ikke at spillet faktisk har solgt i 15.000 eksemplarer. Det kan ta langt ut på nyåret før nordmenn har feid dataspillet ned fra butikkhyllene.

Likevel tror IQ Media på at salget reelt sett kommer såpass høyt:

- Vi ser dette på antallet rebestillinger fra de enkelte butikker. Dette er ikke et produkt som ligger på lager i særlig grad og mange butikker bestiller om igjen både tre og fire ganger, sier Nickelsen til digi.no.

Vanligvis er det ikke mange spilltitler i Norge som passerer 10.000 solgte enheter i løpet av ett år.

- Det er vel én til to titler vi selv fører og toppen fem av alle dataspillene som distribueres i Norge, mener han. IQ Media fører selv ett av spillene som utgjør unntaket.

Eventyrspillet "BackPacker" 1,2 og Junior har til sammen solgt i 70.000 eksemplarer bare i Norge, 400.000 i Norden.

- Dét er helt ekstremt, sier Nickelsen som etter ti år i bransjen sier han fortsatt ikke klarer å bli helt klok på markedet. Spill med glimrende kritikker kan bli de store floppene, mens salgssuksessene kommer fra de mest uventede hold.

Suksessen til "The Longest Journey" er likevel som forventet etter mye PR og god omtale i mediene. Blesten rundt spillet startet lenge før lanseringen av den norske versjonen i novembe i år. Etter hvert er den svenske versjon kommet på plass, mens franske, tyske og engelske versjoner er på trappene.

Nickelsen mener at en av forklaringene på det høye salget er at jentene har våknet. Dessuten er spillet mye omtalt på diskusjonsgrupper på Internett.

Spillet kan ta opp til 60 timer hvis man spiller det i ett., og i mange tilfeller kommer spillerne aldri helt gjennom spillet før de kaster seg over nye titler på markedet. Men når det gjelder Den lengste reisen kan det se ut som om bruksmønsteret er noe annerledes.

Det mener i hvert fall Nickelsen.

- Det ser ut som om halvparten av spillerne faktisk er jenter. Dessuten virker det som om det er veldig mange som velger å spille sammen med venner og løse gåtene i fellesskap, sier han.

I motsetning til den action-pregede puppe-helten Lara Croft i "Tomb Raider", krever April Ryan at spillerne utviser en god porsjon tålmodighet og trimmer hjernen. Små og store problemer skal løses i en eventyrverden som er preget av å være laget av Ragnar Törnqvist, en filmskaper som har studert på en berømt filmskole i New York.

Ingen av de involverte aktørene kan foreløpig vise til noen ferdige salgsstatistikker eller omsetning. Men Nickelsen hevder at selskapet hans tjener penger allerede i Skandinavia på sin andel av inntekten fra Den lengste reisen.

Til toppen