Den nye økonomien er her

Andersen Consultings rapport: "Connecting the dots?" er særdeles spennende lesning. Det er en liten status på hva som har skjedd i den nye økonomiens levevilkår i Europa det siste året. Men hva så?

De store selskapene har nå tatt nettverksøkonomien til seg for fullt, satset på sofistikerte systemer for å effektivisere innkjøp, salg, markedsføring, markedsbearbeiding og alle sider ved driften. Selskaper har fått modulære og avanserte regskapssystemer som hele tiden er oppdatert på alle de andre systemene. Konvergensen mellom alle delene i en stor bedrift er på full fart inn.

Man kan ikke begrense dette til det som i dag heter Internett, selv om data og informasjon strømmer via optiske kabler (over sjøer og det hele) og rutere.

Dette er et faktum, og den nye økonomien begynner snart å gi frukter.

I denne konteksten har det dukket opp et vell av nye selskaper som har banet veien for de store selskapenes satsing. Erfaringene fra nettet som har blitt gjort av såkalte dotcom-selskaper har skapt den nye økonomien og nettverkstankegangen innenfor markedstenkning - på både godt og vondt.

Godt fordi den har skapt nye markeder, banet vei for nye måter å distribuere innhold og tjenester. Men vondt fordi en del av dogmene og andre kostbare sannheter har blitt adoptert av etablerte bedrifter som har satset mye. Et eksempel på dette er Boo.com, som ble støttet av alvorlig mye penger av de store franske motehusene. Disse håpet på at Boo.com ville bli en viktig distribusjonskanal for deres produkter, og ville ha kontroll over denne.

Alle vet hvordan dette gikk.

Det er enda ett langt stykke igjen. Ikke minst har hastigheten nye markeder utvikler seg på akselerert, ny teknologi kommer og setter nye metoder på dagsorden. Selskapene blir tvunget til å gjøre alt rett, fordi feilstegene vil koste mer og fallgruvene er blitt så mange flere enn før.

Hvis jeg skal spå hvordan neste års rapport fra Andersen Consulting kan se ut, er den følgende:

- De store selskapene innenfor vareproduksjon, tjenester og industri vil ha regnet sammen sine besparelser innenfor bruk av innkjøp, salg og kjøp av tjenester over nettet. Selskapene har fått e-en i e-commerce inn under huden og dermed totalt implementert i sin strategi for å vinne kampen om kundene.

- Posisjonering i forhold til kundebaser vil avta i samme bransje.

- Selskaper vil investere vilt i m-commerce men ingen vet hva og hvordan. De som er lengst fremme vil satse på sømløse kommunikasjonsløsninger (konvergensløsninger) på tvers av landegrensene. Dermed er konsolideringen i gang.

Konkulusjonen er at det ikke stopper med e-commerce, eller m-commerce for den saks skyld. Behov for å tjene mer penger billigere vil tvinge frem nye applikasjoner og ny teknologi. Et hav av nye selskaper vil dukke opp og teste markedet og mange vil naturlig nok dø ut.

Men de tradisjonelle selskapene vil ikke bukke under. Å tro det er en farlig illusjon. Men i det sjiktet vil det bli selskaper som dukker under. Nederlandske Baan er et godt eksempel på et selskap som ikke greide å omdefinere seg til nye markeder. Og det finnes mange eksempler på det samme.

Til toppen