Den nye sporten: WAP-løp

Så sitter vi igjen benket på tribunene. Forrige gang var det Internett aktørene skulle kappes om. Denne gangen er det WAP. Her er programmet for dagen:

Igjen samles teknologibransjen til dyst. Alle teknologifrelste kan glede seg - det skal etableres verdensmesterskap i en helt ny sportsgren, en sjelden begivenhet i den vanlige verden. Men vi som vasser i bytes, protokoller og standarder får av og til være tilskuere til slike stevner.

Forrige gang var det Internett, denne gangen er det WAP (wireless application protocol), den nye standarden for informasjon og applikasjoner for mobiltelefoner. De som husker tilbake til de første årene av world wide web, vil være enig i at vi har mye å glede oss til.

For en helt ny teknologi er som en ny sport - et ubeskrevet blad uten gamle rekorder der man kan kapre ny ære og vinne kjappe premier. Vinneren i forrige runde, enten det var stormaskiner, minimaskiner, PC eller Internett stiller ofte på samme grunnlag som taperne.

WAP er et slikt skifte der de gamle gigantene som Microsoft, Hewlett-Packard, IBM og Compaq plutselig må se seg foreløpig slått av selskaper som Nokia og Ericsson og teleselskapene. Med de kan de ikke stole på sine gamle talenter og allianser, men må utvikle og bygge nye.

Ofte skifter banen helt, slik som da Internett dukket opp. Nå dreier ikke kampen seg like mye om prosessorytelse og antall farger på en skjerm, men båndbredde og innhold.

Vi kan derfor glede oss over en durabelig kamp med kjente og kjære ingredienser. Etter første runde rundt banen kommer noen deltakere til å forsøke å si at vi er på feil bane, WAP er ikke bra nok, det er XML som er tingen. Andre vil hevde at WAP 1.1 bare en prøverunde, den virkelige kampen står når WAP 2.0, 3.0 eller 4.0 kommer.

Atter andre deltakere vil påstå at de egentlig vant første runde og er best på WAP 1.1 allerede, det er bare dommerne (analyseselskapene) og publikum (du) som tar feil. Vinnerne vil slå seg på brystet og bruke seieren for hva den er verdt mens de gnir seg i hendene over pengepremien (fortjenesten).

Andre gnir seg også i hendene. For rundt mesterskapet står mange som vil tjene penger mesterskapet. WAP åpner for et hav av forskjellige tilleggsprodukter og aktører som mener at deres WAP-portal blir den beste.

Men først skal vi ha pause - etter første runde med WAP setter skeptikerne inn. For det tok lengre tid og var vanskeligere å lage tjenester enn vi trodde, det er vanskelig å ta seg betalt for tjenestene, terminalene er for dyre og standarden utvikler seg for raskt og så videre.

Men etter pausen, vil stemningen igjen reise seg. Nå begynner det å bli orden på spillet, de fleste deltakerne ser ut til å ha blitt enige om reglene og tribunene begynner å fylle seg opp med kunder som vil betale. Underveis vil det dukke opp helt overraskende endringer av reglene og helt ukjente konkurrenter.

Hva mer kan en forlange? Sett dere godt til rett og følg med, dette blir gøy.

Til toppen