Den nye tid erobrer Patentstyret

Endelig fullverdig e-forvaltning med ny IT-løsning.

Offentlig sektor sløser hvert år bort hundretalls millioner kroner på gammeldags papirforvaltning.

For selv om stadig flere etater tar imot henvendelser og søknader elektronisk, blir svarene gjerne sendt med brev.

Patentstyret innfører nå det de kaller en helthetlig, toveis selvbetjeningsløsning. Det innebærer at all kundekorrespondanse med tilhørende dokumentasjon kan sendes digitalt.

Dette gjør de som et av de første forvaltningsorganene i Norge, opplyser Patentstyret i en pressemelding.

- Vi er et av de første forvaltningsorgan som tilbyr en helhetlig, god og effektiv elektronisk løsning i søknads- og saksbehandlingsprosessen. Vår løsning bidrar i den offentlige IKT-satsningen med døgnåpen og selvbetjent elektronisk forvaltning, blant annet for å frigjøre ressurser, sier avdelingsdirektør Lars Sæhle i Patentstyret.

Hvert år mottar Patentstyret over 15.000 søknader om patent, varemerke og design. Allerede i 2006 kunne selve søknaden sendes og registreres via Altinn-portalen, men frem til i dag har svarene blitt sendt per papir.

Sirius IT har laget den nye løsningen, som ifølge Patentstyret både gir større brukervennlighet og økt sikkerhet. Samtidig spares både penger og miljø.

– For oss betyr den nye løsningen veldig mye, sier Anne Taucher, daglig leder i Oslo Patentkontor AS. – Sikkerheten økes ved at det ikke er noen tvil om hvilke dokumenter som er mottatt, og vi sparer både tid og penger med mindre administrasjon.

    Les også:

Til toppen