Denne bilen twitrer selv

Ford Fiesta sier hvordan den har det på veien, i sosiale medier.

GPS er for lengst allemannseie, men også programvare og PC-er har funnet sin naturlige plass i mange kjøretøy.

Bussene i Oslo har for eksempel Windows-maskiner ombord, det finnes luksusbiler med operativsystemet Android og til og med en norskutviklet motorsykkel basert på Linux.

Det neste skrittet er å integrere sosiale medier i bilen. Og la bilen delta i samtalen.

Det er grunntanken i et pilotprosjekt som Ford har gjennomført i sommer. Med på laget har de blant annet Intel, Microsoft og akademia.

I forskningsprosjektet, døpt American Journey 2.0, fikk studenter anledning til å utvikle sine forslag til fremtidens nettilkoblede bil.

Ford har laget en egen utviklingsplattform kalt «Fiestaware», som baserer seg på Windows 7 og Microsoft Robotics Developer Studio.

Plattformen ga studentene tilgang til måledata fra en Ford Fiesta, som GPS-plassering, hastighet, fart, gass og brems. Programvaren fikk til med data fra vindusviskerne, og kunne koble informasjonen mot relevante webdata.

- Underveis sendte bilen statusoppdateringer til sosiale nettjenester som Twitter, skriver New York Times.

En typisk melding kunne være «det begynner å bli mørkt ute; på tide å skru på frontlysene». De som fulgte ferden via nettet fikk også opplyst om bilens allmenntilstand, gjennom meldinger av typen «jeg er glad».

Telemetriske data koblet med nettjenester som værmeldingen gjorde det mulig for bilen å kunne uttrykke seg slik: «Jeg står fast i trafikkork, og det ser ikke bra ut de neste 50 miles heller».

- AJ er bilen som twitrer, heter det på kjøretøyets Twitter-konto.

En annen applikasjon utførte sanntidsmåling av drivstofforbruk, koblet opp mot sammenlignbare data på internett.

Den stedsbevisste, sosiale nettjenesten Foursquare ble også benyttet under forsøkene. Slik kunne bilen automatisk «sjekke inn» posisjonen i nettjenesten på ulike restauranter og turistattraksjoner underveis, og sende inn bilder, skriver New York Times.

Avisen opplyser at utstyret i bilen i all hovedsak var hyllevare; høyhastighets mobilt bredbånd, en WLAN-ruter og en Dell-maskin plassert i bagasjerommet.

Ford forklarer mer om innovasjonsprosjektet i en videosnutt på Youtube:

    Les også:

Til toppen