BEDRIFTSTEKNOLOGI

Denne fargerike, norske tjenesten skal øke din produktivitet

Someone.io kjører i gang folkefinansiering.

15. sep. 2015 - 08:11

FORSKNINGSPARKEN/OSLO (digi.no): Vi har tidligere skrevet om oppstartsbedriften Symphonical, som har utviklet et webbasert samhandlingsverktøy knyttet mot Google Hangouts.

Denne tjenesten eksisterer fremdeles, men Syphonical har større ambisjoner enn som så, og lanserer nå en folkefinanseringskampanje for produktet Someone.io, som fokuserer på å la bedrifter håndtere oppgaver internt via en visuell og ukomplisert nettskytjeneste.

De fire ansatte som utgjør Symphonical sitter i inkubatoren Startuplab i Forskningsparken, og er dermed omgitt av et stadig voksende, dynamisk og kreativt miljø. Det var ingen tvil om at engasjementet for den nye tjenesten er stort da digi.no besøkte dem en solfylt september-ettermiddag.

Lasse Søberg er en av selskapets gründere. Han forklarer at den nye tjeneste handler om oppgavehåndtering.

– Det handler om oppgavehåndtering. Vi ville gjøre det banalt og enkelt, gi oversikt over det vi mener betyr noe for brukerne. Det skal ha minst mulig andre, forstyrrende elementer i grensesnittet, sier Søberg.

Les også: Norsk selskap gjør veggen digital

– Det er for bedrifter. Du registrerer bedrifter og inviterer inn kolleger.

– Firmaet eier alle data, skyter medgründer Terje Torma inn. – Hvis en ansatt lager et prosjekt, så er det ikke den ansatte som eier prosjektet, det er det firmaet som gjør. Det er et stort skifte fra hvordan vi gjorde det før, da var det individbasert.

Grensesnittet er det lite å utsette på - det er rent, fargerikt og ryddig.
Grensesnittet er det lite å utsette på - det er rent, fargerikt og ryddig. Bilde: Thomas Marynowski
– Problemet med Symphonical var at folk slutter, det kommer nye folk, det var vanskelig å koordinere dataene, sier Lasse Søberg. – Du får et eget domene når du logger inn, som du også kan brande med logo og kan ha så mange prosjekter du vil. Du kan også putte dem inn i grupper, hvis det for eksempel er flere avdelinger i selskapet.

– Det er veldig visuelt – vi går litt mer etter den kreative bransjen, som synes det er slitsomt med kjedelige former og skjemaer.

– Hvorfor ikke bare bruke noen gratis Google-løsninger?

– Dette er mer visuelt, man kan bare dra og slippe alt man vil, alle er oppdatert, og man kan dirigere oppgavene veldig enkelt. Vi fokuserer bare på hvem som skal gjøre hva, når er de ferdige, det er det som er kjernen.

Eksepsjonelt enkelt

Det er lett å få sansen for utformingen til Someone.io. De fargerike feltene kan lynraskt flyttes på, og vi blir vist hvordan man kan kommentere i prosjektene, laste opp filer, legge på coverbilder og tilpasse opplevelsen ytterligere.

Samtidig fremstår opplevelsen som ryddig og minimalistisk. Det er et viktig poeng: Søberg presiserer at de ikke skal konkurrere på antallet «features». De vil gjøre det de kan og gjøre det bra.

-–Hvem er de viktigste konkurrentene til tjenesten?

– Det blir gjerne Trello og Asana, det er de som er de største. Men de har ikke det bedriftsfokuset som vi har. Vi går målrettet mot bedrifter og teams, sier Søberg.

Les også: Lettere samarbeid med Slack

Hele løsningen er webbasert og det foreligger ingen umiddelbare planer for mobilapper, men tjenesten kan skaleres til forskjellige skjermer og oppløsningen. Samtidig er det klart at det egner seg best til mus og tastatur-bruk, med blant annet flere tastatur-snarveier som er bevisst hentet fra programmer som Photoshop og Illustrator. Det henger klart sammen med ønske om å treffe bedrifter i de kreative bransjene.

Dan Hesketh og Terje Torma i Symphonical trives godt i det åpne miljøet i Startuplab.
Dan Hesketh og Terje Torma i Symphonical trives godt i det åpne miljøet i Startuplab. Bilde: Thomas Marynowski
 

Someone.io er i utgangspunktet gratis å bruke, men baserer seg på en freemium-modell der man etter hvert må betale for å opprette flere prosjekter. Betalingsmodellen vil basere seg på antallet brukere per firma og prisingen vil være tilsvarende modellen til konkurrentene, sier Lasse Søberg.

Tjenesten benyttes allerede av mange selskaper, som også bidrar med tilbakemeldinger. Blant annet samarbeider Symphonical med forskningsmiljøet rundt Sintef som jobber med pilotpartnere for å undersøke hvordan de vil bruke tjenesten.

– Vi har fem pilotbedrifter, og vi har mange brukere i dag, i overkant av 100 bedrifter fra over 40 land. Så vi er allerede globale, sier Terje Torma.

Blant fremtidsplaner er også tilsynelatende enkle forbedringer som en «like»-knapp, som Symphonical kaller for «high five». Det er en ukomplisert måte å gi tilbakemelding på etter hvert som oppgaver blir fullført.

Behov for kapital

Det mest umiddelbare målet er imidlertid penger, og dermed er folkefinansieringskampanjen nå i gang.

– Vi trenger jo kapital. Vi ber om 1,1 millioner kroner. Vi har vært litt usikre på plattform, men endte da på svenske Fundedbyme, som er aksjebasert, forteller Torma.

Med folkefinansieringskampanjen nå i gang vil tiden fort vise hvor stor interesse det er for Someone.io. Vårt inntrykk er helt klart positivt, og med flere kunder allerede om bord er det åpenbart at behovet er der.

Så du denne? Norsk IT-bedrift er blitt verdensledende - ansatte 80 nye i år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.