Denne HTML-taggen er helt ubrukelig

Alle nettsteder bruker den, men ingen bryr seg.

Google revolusjonerte måten vi finner informasjon på nettet med sin berømte algoritme for over 11 år siden.

Den hemmelige utregningen eller reglene som bestemmer hvem som får best plassering i søkemotorene har siden utviklet seg mye. I tidsalderen før Google, var innholdet på nettsiden og innkodet meta-informasjon det viktigste.

De fleste nettsteder benytter fortsatt HTMLs keyword meta-tagg, selv om ingen søkemotorer av betydning lenger tar hensyn til dette.

En rask gjennomgang viser at dette elementet er svært vanlig blant norske nettsteder, deriblant Kvasir, SOL, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen og også digi.no (der taggens innhold dessuten preges av å være håpløst utdatert).

Yahoo avslørte i går at selskapet ikke lenger bryr seg om innholdet i denne taggen ved rangering av nettsider. Det melder nettstedet SearchEngineLand.

Google har selv aldri brydd som om dette elementet.

- Vi har aldri hatt fokus på meta keyword-informasjon overhodet, sier ekspert på søkemotoroptimalisering (SEO) Jørgen El Fakiri i Metronet Norge til digi.no.

Han er gjerne med på å avlive en del myter blant webutviklere om hva som virker for å få gode plasseringer i søkemotorene.

- Heller ikke validering av HTML-kode i henhold til webstandardene fra World Wide Web Consortium (W3C) er så viktig som tidligere antatt.

Betydningen av struktur-elementer som H1, H2 et cetera er overvurdert, hvis vi skal tro El Fakiri. Meta-description [enkel beskrivelse av nettstedet] er heller ikke spesielt relevant i forhold til god rangering.

- Description-taggen har kun betydning i forhold til å være en god reklametekst når brukeren først ser lenken i en søkemotor, sier han.

I stedet er andre forhold som gjelder for å sikre seg en god plass i søkemotorene.

Enkelt forklart regner El Fakiri betydningen av teknisk kvalitet som 15 prosent, mens innhold betyr 35 prosent. Lenkestrukturen, både inn mot nettstedet, samt lenker internt på nettstedet, betyr minst 50 prosent av totalen.

- Lenkeoppbygging, innkomne lenker og ankertekster på disse har nok den største betydningen innen søkemotoroptimalisering, slår han fast.

Han legger til at kvaliteten (i søkemotorenes øyne) på et nettsted har blitt langt viktigere. Et stort nettsted med mange innkomne lenker rangeres høyere enn mindre kjente nettsteder.

- Tar dere hensyn til andre søkemotorer enn Google?

- I Norge jobber vi svært lite mot eksempelvis Yahoo. Det fleste ekspertene i Norge er nok enige om at rundt 85-90 prosent av all søking foregår i Google eller i en søkemotor med innhold levert med Google-teknologi.

- Man høster som regel frukter av jobben man gjør i forhold til Google også i andre søkemotorer, som Yahoo og Bing, sier Jørgen El Fakiri.

Til toppen