Samsung lanserte i natt sitt nye flaggskip, Galaxy S 4, under en stor tilstelning ved Times Square i New York. Men vil telefonen være spekket med så mye nytt at forbrukerne vil stille seg i kø? (Bilde: Michael Nagle/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Denne skal gi Samsung dominans

Men er det nok «wow»?

Samsung hadde fylt opp Radio City Music Hall i hjertet av New York med pressefolk fra hele verden før de offisielt avduket sitt nye mobilflaggskip, Galaxy S 4.

Fra omtalen å dømme har de aller fleste funksjonene blitt lekket på forhånd: Brukeren kan scrolle opp og ned ved bruk av øynene (riktignok når den er dokket, slik vi forstår det), eller ved å bevege håndleddet. Kameraet har en rekke funksjoner som kan være kjekke å ha, eksempelvis at du kan ta video både med det fremre og det bakre kameraet samtidig eller at den tar svært mange bilder samtidig, slik at du kan velge det beste.

Skjermen er noe større enn forgjengeren, fem tommer mot 4,8 i S 3. Den er noe lettere, tynnere og har en litt raskere prosessor. Det blir (selvsagt) LTE-støtte. Nyhetene er med andre ord stort sett på programvarenivå.

Blant annet lanserte selskapet sin egen musikk-tjeneste, Samsung Hub, som skal fungere som iTunes.

Samsung har også utviklet en helse-app, som gjør at telefonen vil følge skrittene dine og hjelpe deg å holde oversikt over kalori-inntaket. Denne støtter også tilleggsutstyr som skal registrere fysiologiske data som hjertefrekvens, kroppsvekt og puls. Å koble helse med smarttelefonen er noe som raskt kan bli en vanlig funksjonalitet fremover, men det er Samsung som altså er først ute med å integrere det i telefonen.

Digi.nos søsterpublikasjoner DinSide.no og ITavisen.no var tilstede på lanseringen.

Ifølge Wall Street Journal har Samsung søkt om 120 patenter i forbindelse med utviklingen av telefonen. Det er også tydelig at de har lagt ned betydelig ressurser på programvaresiden, for å levere en telefon som vil kunne konkurrere med Apples iPhone.

Konkurransen i smarttelefon-markedet handler i all hovedsak om Apple og Samsung. Samsung er størst i verden med en markedsandel på 30,3 prosent mens Apple har en andel på 19,1 prosent. HTC, Sony og de andre aktørene er langt bak. Men i det amerikanske markedet, som er det klart viktigste, holder Apple en dominerende posisjon med 45 prosent, ifølge tall fra analysebyrået IDC referert av Wall Street Journal.

Markedet har vokst betydelig de siste årene. I 2011 steg antall smarttelefon-leveranser med 64 prosent mens det i fjor vokste med 43 prosent. Veksten i år, mener analyseselskapet Strategy Analytics, vil være på 35 prosent. Det er altså klare tegn til at markedet begynner å bli mettet. Men inntil det skjer er det en nådeløs kamp om å vinne forbrukerens gunst med stadig mer funksjonsrike telefoner.

Neil Mawston, direktør i analyseselskapet Strategy Analytcis, sier til Wall Street Journal at funksjonene til den nye Samsung-telefonen vil gjøre at selskapet vil beholde posisjonen som en leder innen smarttelefon-teknologi. Men:

– Den globale smarttelefon-industrien har nå blitt så konkurranseutsatt at alle differensierende spesifikasjoner og funksjoner som S 4 har bare vil vare i noen få måneder, eller i høyden ett år, før de blir tatt igjen av rivalene, sier Mawston.

Inntil det skjer håper Samsung å selge svært mange Galaxy S 4 telefoner, som vil bli tilgjengelige fra neste måned. Det er ingen tvil om at Samsung ønsker å innta posisjonen som definitiv markedsleder med sitt nye flaggskip. Men om de klarer å mobilisere like stor kjøpsinteresse som iPhone gjenstår å se. Det ventes at Apple vil lansere en ny telefon i slutten av andre kvartal, begynnelsen av tredje. Det er først og fremst dette økosystemet Samsung må lokke brukere fra dersom de skal vinne markedet fullstendig.

    Les også:

Til toppen