Statoil blar opp et par millioner for å sikre seg eget varemerke som toppnivådomene. (Bilde: Øyvind Hagen/Statoil)

Derfor bestiller de «.statoil»

- Kan erstatte dagens toppdomener, sier oljegiganten.

Listen over de 1.930 søknadene om nye toppnivådomener er nå offentliggjort. Frislippet blir av bransjeeksperter betegnet som den største forandringen av internett siden kommersialiseringen på 1990-tallet.

Foruten flyselskapet SAS, som vel er å regne som et skandinavisk foretak, er det bare to selskaper i Norge som har søkt egne toppdomener.

Oljegiganten Statoil er den mest kjente av disse. Men hvorfor har de valgt å bruke millioner av kroner på å sikre seg «.statoil»?

- Statoil liker å ligge i forkant, men også å sikre våre rettigheter. Dette gir oss mange muligheter på sikt til å kontrollere eget varemerke på nettet, sier brand manager og ansvarlig i Statoil for varemerkehåndtering, Marit Spilde Erikstein til digi.no.

Det ligger i kortene at Statoil også ser for seg nye digitale muligheter, uten at de ønsker å gå nærmere inn på det nå.

- Vi tenker strategisk i forhold til å kontrollere egne domener. Det er mange som mener at toppdomenet vil ta over for eksisterende toppdomener, både av typen .com og de nasjonale toppnivåene i dag. Fordelen er blant annet at man kan bestemme selv hva som skal stå foran punktum, sier Erikstein til digi.no.

Les også et lengre intervju med styreleder Bente Sollid i Cloudnames, den andre norske aktøren som søkte. Hun mener det er ubegripelig at ikke flere benyttet sjansen. Nå er vinduet stengt i denne omgang. Ingen vet om eller når nettorganet ICANN vil åpne for en eventuell ny søknadsrunde.

    Les også:

Til toppen