KARRIERE

Derfor fikk han sparken i Facebook

...og tapte opptil 100 millioner dollar.

Serieentreprenør Noah Kagan leder i dag Appsumo.com. I et blogginnlegg skriver han ærlig om hvordan det var å få sparken i Facebook.
Serieentreprenør Noah Kagan leder i dag Appsumo.com. I et blogginnlegg skriver han ærlig om hvordan det var å få sparken i Facebook.
1. okt. 2012 - 10:57

Han var en av de første ansatte i Facebook, og erindrer hvordan jobben var altoppslukende. Angivelig viktigere enn både familie, venner, kjæreste og tak over hodet.

Men en junidag i 2006 falt hele verden til Noah Kagan sammen. På det han trodde var et ordinært møte med sin overordnede fikk han sparken.

Med nyvunnet selvinnsikt har den forhenværende produktsjefen i Facebook skrevet et brutalt ærlig blogginnlegg om hvorfor han ble oppsagt og hva han lærte av prosessen.

Dyrekjøpt erfaring

Ifølge ham selv var dette en dyrekjøpt erfaring. Han hevder oppsigelsen kostet ham 100 millioner dollar, med henvisning til aksjer og opsjoner som han mistet. Den kanskje viktigste lærdommen er ifølge Kagan at han opptrådte egoistisk.

Kagan erkjenner at han satte seg selv før selskapet. Han blogget og drev med nettverking og avholdt arrangementer på kontoret, men mest fordi han likte oppmerksomheten.

- Jeg brukte varemerket mer enn jeg tilførte verdier selv, skriver han og foreslår at ansatte heller bør bruke tiden på å utvikle «fantastiske ting».

Noah Kagan gjorde selv noe dumt. Han var illojal og det kostet ham jobben.

Facebook var på dette tidspunktet lukket for andre enn studenter og ansatte på amerikanske høgskoler og universiteter. Da nettverket skulle lanseres for resten av verden oppdaget Kagan at markedsavdelingen ikke hadde planlagt å informere pressen.

Dette ble skjebnesvangert for ham. Kvelden før lekket han opplysningen til TechCrunch og ba dem vente med kunngjøringen til lanseringen morgenen etter. Men nettstedet publiserte nyheten umiddelbart.

Kagan tok straks på seg ansvaret for tabben, men angrer i ettertid ikke på lekkasjen.

- Jeg synes ikke det jeg gjorde var galt, fordi markedsavdelingen ikke gjorde noe for å promotere de nye funksjonene våre.

Derimot angrer han på at han gikk bak ryggen på kollegene og erkjenner at han burde ha involvert dem.

Kagan hevder at han fungerte godt i jobben sin da Facebook var en liten oppstartsbedrift med 30 ansatte, men innrømmer samtidig at han aldri riktig klarte å tilpasse seg det neste stadiet – da de vokste til rundt 150 medarbeidere.

- Du bør hele tiden spørre deg selv hva du kan bidra med for å gjøre selskapet mer verdifullt. Hvis du gjør det vil du aldri få sparken, med mindre du gjør noe veldig dumt eller selskapet går konkurs, hevder han.

Les resten av Kagans dyrekjøpte erfaringer i blogginnlegget.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.