Yahoo-sjef Marissa Mayer kunne mandag presentere oppkjøpet av bloggtjenesten Tumblr. Men hva vil Yahoo med selskapet? (Bilde: Mario Tama/Getty Images/All Over Press)

Derfor kjøper hun Tumblr

Betaler 1,1 milliarder dollar for selskap nesten uten inntekter.

Mandag ble det bekreftet at portalgiganten Yahoo snapper opp bloggtjenesten Tumblr for 1,1 milliarder dollar. Det seks år gamle selskapet har så knapt inntekter, men vokser svært raskt. Det er veksten og størrelsen på selskapets brukermasse som gjør at Yahoo-sjef Marissa Mayer legger milliardene på bordet.

Tumblr har totalt over 105 millioner blogger, mer enn 300 millioner unike brukere i måneden og 120.000 registeringer hver eneste dag. Dette gjør selskapet til et av de raskest voksende medienettverkene i verden.

Men kanskje viktigst: Mer enn halvparten av brukerne logger seg på tjenesten via Tumblr sine mobile apper. Gjennom oppkjøpet får dermed Yahoo tilgang på en stor og aktiv gruppe med mobile brukere.

– Tumblr’s enorme popularitet og engasjerte brukermasse blant kreative, kuratorer og publikum i alle aldre bringer inn en signifikant ny gruppe av brukere til Yahoo-nettverket. Kombinasjonen av Tumblr og Yahoo vil øke Yahoos publikum med 50 prosent til mer enn en milliard månedlige brukere og det kan øke trafikken med ca. 20 prosent, skriver Marissa Meyer på sin egen Tumblr-side.

Hun understreker imidlertid at Yahoo vil la Tumblrs ledelse og ansatte holde på som før. Dermed varsler hun den samme strategien som Facebook hadde da de kjøpte Instagram for rundt en milliard dollar i fjor. Tumblr vil bli et selvstendig selskap ledet av gründer David Karp.

Men planen er at Tumblr kan ta i bruk Yahoos personaliserings-teknologi samt søkeinfrastruktur for å gjøre tjenesten bedre. Tumblr vil på sin side, skriver Meyer, bringe inn mer enn 50 milliarder bloggposter, et antall som vokser med rundt 75 millioner per dag, inn i Yahoos medienettverk.

Både Facebook og Google har snappet opp oppstartsselskaper for å holde på veksten samt å bringe inn nye tjenester til sine brukere. Ved siden av Facebooks oppkjøp av Instagram er det mest berømte oppkjøpet av denne type kanskje Googles kjøp av YouTube for syv år siden. Da betalte Google 1,65 milliarder dollar, noe som ble antatt å være dyrt for et selskap med beskjedne inntekter – den gangen.

Spørsmålet er nå om Yahoo vil klare å beholde Tumblrs store tilhengerskare. Dessuten er Tumbr kjent for flere innhold med, i amerikanske forhold, kontroversielt innhold (for eksempel pornografi), noe som kan havne i konflikt med Yahoo-nettverkets annonsører. Tumblr-bloggene har typisk ikke reklame i dag, men dette kan fort komme etter oppkjøpet. Facebook har imidlertid til gode å plassere annonser på Instagram.

Men for Yahoo er det ikke kule tjenester som er viktig: Aksjonærene krever avkastning. Yahoo har brukt rundt en tredjedel av sine kontantreserver på oppkjøpet og har dermed tatt en stor risiko ved oppkjøpet.

    Les også:

Til toppen