– Derfor lykkes Android i mobilen

Analyseselskap mener at mobilleverandørene har hatt lite å velge mellom.

Leveransene av Android-baserte smartmobiler vokste med 886 prosent fra andre kvartal i 2009 til andre kvartal i 2010. Analyseselskapet Canalys har forsøkt å forklare hvorfor plattformen har oppnådd så stor bevegelsesmengde såpass kort tid.

Canalys mener at noe av svaret ligger i tiltrekkende produkter fra flere leverandører, inkludert Desire og Droid Incredible fra HTC, Xperia X10-familien til Sony Ericsson, Motorolas Droid og Samsungs Galaxy S. Dette er avanserte produkter som konkurrerer direkte med høyendeprodukter fra RIM og Apple.

Analyseselskapet mener at selskapet som ikke har sin egen plattform, slik RIM, Apple, Samsung og HP/Palm har, er det temmelig begrenset hvor mange andre plattformer de har å velge mellom. Microsofts Windows Mobile har lenge vært på defensiven, og Windows Phone 7 er ennå ikke lansert. Qualcomms Brew MP og plattformen til LiMo regnes som ganske usikre kort. Dermed er det bare Android og Symbian som gjenstår som logiske valg.

Canalys mener det også er flere årsaker til at mobilleverandører kanskje finner Android mer attraktivt enn Symbian. Det ene er at selv om Symbian på papiret er mer uavhengig av Nokia enn noen sinne, så er inntrykket at Nokia fortsatt har for stor innflytelse på organisasjonen. Det andre er at iPhone har bidratt til større forventninger blant kundene til opplevelsen av blant annet brukergrensesnitt og bruk av nettleser.

Canalys mener dette er områder hvor Android ligger i forkant, mens Symbian har måttet jobbe for å innhente forspranget. Men resultatet av dette arbeidet kommer først i neste versjon av plattformen.

Analyseselskapet mener at Symbian muligens er mer teknisk avansert, men at Android-plattformen og mobilleverandørene som støtter den har vært raskere med å kapitalisere på det markedet spør etter.

Det er en viktig faktor ved Android som skiller den fra mange av de andre plattformene, nemlig den at suksessen til Android har vært global. Veksten er sterk i alle regioner. Dette kunne ha skåret seg dersom forholdet mellom Google og kinesiske myndigheter hadde forblitt like dårlig som det var omkring årsskiftet. En mobilplattform som ikke ville kunne tilbys i Kina ville ha blitt ansett som et dårlig valg av mange mobilleverandører.

Canalys mener at det faktum at mange mobilleverandører har måttet gjøre endringer i sine strategier har hatt betydning for Androids vekst. Analyseselskapet mener at ingen mobilleverandører, bortsett fra Nokia og Samsung, har mulighet til å levere håndsett til hele markedet på tvers av hele prisskalaen. Derfor har selskaper som Motorola og Sony Ericsson måttet endre fokus for å overleve.

Canalys mener at selskapene nå forsøker se på lignende strategier som RIM, Apple og til en viss grad HTC, som fokuserer mobiler som kan selges med stor fortjeneste. For å oppnå dette har selskapene blitt tvunget til å redusere antallet produkter de tilbyr.

Problemet for disse leverandørene er at Android også fungerer brukbart på billigere maskinvare. Dette gjør det mulig for blant annet kinesiske leverandører som Huawei og ZTE å tilbyr Android-baserte mobiler til langt lavere pris enn det mange av dagens Android-enheter selges for. Canalys mener dette er en tilnærming som reduserer verdien i markedet og skaper en lite ønsket utfordring for de andre leverandørene.

Analyseselskapet mener at Android uten tvil vil fortsette å være en betydelig plattform i overskuelig framtid. Det mener at utfordringen for mobilleverandørene som satser på Android, vil være å opprettholde akseptable produktmarginer på produkter som genuint kan skilles fra hverandre, uten å havne i en priskrig med aggressive, ambisiøse kinesiske leverandører.

Til toppen