Derfor sviktet Hotmail

Microsoft forklarer hvorfor 17 000 brukere mistet tilgang.

Rett før årsskiftet mistet mange tusen Hotmail-brukere tilgang til e-posten sin. Feilen vedvarte i tre døgn.

Det tok like lang tid før Microsoft kom på banen med informasjon om hendelsen. Hva som hadde forårsaket problemene sa selskapet ingenting om.

    Les også:

Først en drøy uke etter at feilen først ble oppdaget kom svaret. Torsdag tok Microsoft endelig bladet fra munnen.

Det var i vedlikeholdsrutinene det sviktet. Nærmere bestemt et automatisert skript som logger seg inn på testkontoer for å simulere aktivitet, og deretter rapportere tilbake dersom feil blir oppdaget.

- Vi bruker ulike skript for å opprette og slette disse testkontoene. Dette skjer ved at deres oppføring slettes fra en gruppe katalogservere som ruter brukere og innkommende post til riktig innboks, forklarer Mike Schackwitz fra Hotmail-gruppen i et blogginnlegg.

Den 30. desember oppsto en feil i skriptet som medførte at oppføringene til 17 355 aktive brukerkontoer ble slettet samtidig med testkontoene. Schackwitz sier ikke hva dette skyldes, men det er nærliggende å anta menneskelig svikt.

Uansett skal ingen e-postmeldinger eller mapper ha blitt påvirket. Det var kun koblingen mellom innholdet og hvor det ble lagret i katalogtjenerne som ble slettet, ifølge han.

Resultatet for de berørte brukerne ble at nye innkurver ble opprettet automatisk. Dette skal også være grunnen til at de ble møtt med beskjeden "velkommen til hotmail" ved innlogging.

En grunn til at det tok lenger tid enn ventet å rette problemet skyldes at få brukere ble berørt. Volumet var rett og slett for lavt til at alarmen gikk, ifølge Schackwitz.

100 prosent gjennoppretting

Den gode nyheten er at dataene som ble utilgjengelige ikke forsvant.

- Ingen data ble tapt som følge av denne hendelsen. Det betyr at vi fikk gjenopprettet alle tidligere meldinger og mapper i de berørte kontoene, sier han.

Det eneste aberet gjelder brukere som ikke logget seg inn i perioden fra skriptet feilet, og til kontoene ble gjenopprettet onsdag denne uken.

Meldinger sendt til slike kontoer skal ha blitt avvist av Hotmail og returnert til avsenderen med feilmelding.

Microsoft sier de har lært av den uheldige episoden og innført nye rutiner for å unngå lignende i fremtiden. Testrutinene skal ikke lenger kunne påvirke ekte brukerkontoer, og Hotmail-gruppen har også endret feilmeldingsprosessen for å unngå at mange brukeres feilmeldinger går under radaren deres.

    Les også:

Til toppen