Derfor vinner Bill Gates

Microsoft er selskapet som har skjønt at den eneste veien til suksess er å eie kundeforholdet. Det sa markedsførings-guru Roger Blackwell, én av mentorene på fagområdet forbrukeradferd, under helgens Media Forum på Geilo.

Roger Blackwell var hovedtaler under årets happening i mediabransjen. Han er en av USAs mer kjente foredragsholdere og jobber til daglig ved Ohio State University.

Han skrøt hemningsløst av måten Bill Gates, en "drop-out" fra universitetet, hadde skjønt hvordan man kaprer kundene på.

- Bill Gates har forstått at man må eie kundeforholdene. Det er ikke evnen til å være først ute med oppfinnelsene, men å perfeksjonere oppfinnelsene i forhold til markedet som gjør ham til en vinner, sa Blackwell, med et klart spark til Apple som han mente hadde forkludret situasjonen for seg selv blant annet ved å stille alt for urimelige krav til forhandlerleddet.

Han refererte også til sjakktrekket Gates gjorde da han kjøpte operativsystemet DOS for 50.000 amerikanske dollar og solgte det videre til IBM.

- I dag tjener Gates ti milliarder dollar årlig på DOS-rettigheter, påsto Blackwell.

- Det høres høyt ut. Det er mulig at man kommer fram til dette hvis man regner litt baklengs og inkluderer børsverdier. Men vi går ihvertfall ikke ut med et slikt anslag, sier Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge.

Han refererer til den ferske årsrapporten fra datagiganten hvor den totale årsomsetningen i fjor anslås til 11,3 milliarder dollar og omsetningen av Windows 3,1, Windows 95 og DOS utgjør rundt 3,5 milliarder dollar.

Et annet stort poeng for markedsføringsprofessoren, var at Microsoft i større og større grad vil bli en spiller i mediebransjen.

Microsoft er i realiteten et medieselskap, ifølge professoren

- Det spiller ingen rolle om det blir PC-en eller TV-en som vinner kappløpet om Internett. Gates har posisjonert seg begge steder og lytter kun til hva kundene bestemmer seg for.

Til toppen