Det annonseres på nett som aldri før

Mai ble historiens hittil beste annonsemåned for Internett i Norge.

I mai ble det annonsert på Internett for nærmere 57,5 millioner kroner. Det er 35 prosent mer enn i mai 2003. Dette viser Annonsestatistikken for Internett for mai 2004, som utarbeides av MBL Nettforum og INMA.

Merkevareannonseringen hadde en økning på 32 prosent sammenlignet med mai i fjor og endte på 38 millioner kroner. For årets fem første måneder har det vært en økning i merkevareannonseringen på 33 prosent.

Rubrikkannonser hadde også i mai en svært positiv utvikling. Boligannonseringen økte med 59 prosent, stilling ledig økte med 46 prosent mens det var en økning på 6 prosent for bil/motor sammenlignet med mai i fjor.

    Les også:

Salgssjef Rune Paulseth i Katalysator Media (utgiver av digi.no, DinSide.no og Propaganda.no, og partner med iMarkedet.no) gleder seg over den stabile veksten på Internett til tross for to betydelige streiker i mai.

– Nettets største annonsører hadde ikke distribusjonsproblemer under transportarbeiderstreiken, og behøvde derfor ikke å revurdere markedsaktivitetene sine på grunn av streik. I tillegg viser MIO tallene at en stor andel av nettannonseringen fremdeles går utenom mediebyråene. Dette viser jo hvilket framtidig potensial Internett har som annonsemedium, sier Paulseth.

Leder for VG Nett, Torry Pedersen, bekrefter at også landets største nettsted hadde økning i annonseomsetningen i mai, til tross for at VG Nett var blant de nettstedene som var rammet av journaliststreiken.

– Faktisk var mai vår beste måned noensinne. Med tanke på at vi kom ut noe redusert i 11 dager på grunn av streiken, er tallene svært positive for oss. Utviklingen hittil i år er meget bra, og vi har tro på at denne utviklingen fortsetter, sier Pedersen.

Også blant de mindre nettstedene opplever man pene tall. Redaktør René Svendsen i Fredrikstad Blad melder om tilnærmet dobling av annonseomsetningen på nettet sammenlignet med fjoråret.

– De lokale annonsørene har fått opp øynene for nettet som annonsekanal, og dette er svært gledelig, sier Svendsen.

Til toppen