GLOBAL AKTØR: cXense er Norges nye IT-eksport. Fra v. adm.dir. John M. Lervik, direktør forretningsutvikling Mikal Rohde og teknologidirektør Aleksander Øhrn. (Bilde: Per Ervland)

- Det begynner å bli ganske artig

John M. Lervik sporer 110 millioner brukere i sanntid.

*** 110 millioner unike brukere på ukebasis.

*** 4 milliarder visninger i måneden.

*** Verdsatt til 180 millioner kroner.

SOLLI PLASS (digi.no): John Markus Lervik (43) har endelig bestemt seg for å snakke om hva han har bygget opp de siste årene, sammen med en rekke kapasiteter fra det norske søkemiljøet.

Nå bryter han tausheten i et eksklusivt intervju med digi.no.

- cXense er kommet som et resultat av kompetansen vi bygget opp i Fast, sier Lervik.

Halvparten av utviklerne og hele 8 av 10 i ledelsen har bakgrunn fra Fast Search & Transfer. Fra starten i 2010 har de nå vokst til rundt 50 ansatte.

IT-selskapet har gått under radaren for de fleste, men kan allerede vise til oppsiktsvekkende resultater og en enorm vekst.

John M. Lervik var medgründer, teknologiansvarlig og senere konsernsjef i Fast Search & Transfer, men trakk seg brått i 2009, året etter at søkeselskapet ble kjøpt av Microsoft for 6,6 milliarder kroner.
John M. Lervik var medgründer, teknologiansvarlig og senere konsernsjef i Fast Search & Transfer, men trakk seg brått i 2009, året etter at søkeselskapet ble kjøpt av Microsoft for 6,6 milliarder kroner. Bilde: Per Ervland

Hovedkontoret er lagt til betongklossen Indeksbygget vest i Oslo, som ble reist på 1960-tallet for å huse Norges Industriforbund og Norges Eksportråd, derav navnet på bygningen. Det er jo treffende for flere av de som nå holder til her. Deriblant Google Norge i første etasje. Men også det norske IT-selskapet du nå skal få bli kjent med.

Big Data

cXense har utviklet en plattform med et bruksområde som koker ned til følgende: Håndtering og analyse av svært store datamengder («Big Data») i nettskyen.

Det handler om å få innsikt i massenes atferd, bevegelsesmønstre og interesser gjennom å spore trafikk på kundenes nettsteder. Poenget er å utnytte dette til å forbedre tjenester, men også å drive målrettet og kontekstuell markedsføring, skreddersydd den enkelte besøkende.

Kun en håndfull nettgiganter er i stand til å gjøre dette i samme skala som cXense, mener Lervik, som begynner å få kunder nok til å ha ordene sine i behold.

- Google, Amazon, Facebook og noen få andre er i stand til å samle inn og utnytte Big Data for å skape veldig gode brukeropplevelser. Dette bruker de til å forsterke sine forretningsmodeller, som i disse tilfellene er annonsering og e-handel, sier han.

- Det begynner å bli såpass med kontrakter og omfattende at tiden nå er riktig for å prate med dere, sier medgründer og direktør for forretningsutvikling Mikal Rohde (til h.)
- Det begynner å bli såpass med kontrakter og omfattende at tiden nå er riktig for å prate med dere, sier medgründer og direktør for forretningsutvikling Mikal Rohde (til h.) Bilde: Per Ervland

Djevelsk tilnærming

Konseptet er å tilby alle de andre tilsvarende verktøy.

- De aller fleste andre selskapene som er på internett har ikke kompetanse, ressurser eller penger til dette. Da har de i prinsippet bare to valg. Enten å danse med djevelen (han sier «partner with the devil»), i betydningen Google eller Amazon. Men da tar Google eller Amazon kontroll over verdikjeden og skviser dem. Eller selskapene kan prøve å ta mer kontroll selv.

- Vi er en «hvit ridder» som leverer gode verktøy eller «våpen» i krigen for å ta markedsandeler på internett. Derfor går vi til markedet globalt og har nå 30 prosent av omsetningen i Asia, 40 prosent i Europa og 30 prosent i USA og Sør-Amerika, sier Lervik.

Teknologidirektør og medgründer Aleksander Øhrn har orden på algoritmene. I motsetning til Lervik som ikke programmerer lenger, dykker han også ned i koden.
Teknologidirektør og medgründer Aleksander Øhrn har orden på algoritmene. I motsetning til Lervik som ikke programmerer lenger, dykker han også ned i koden. Bilde: Per Ervland

Behovet for å ta kontroll over egen verdikjede på denne måten, er størst blant publisister, store mediehus og ehandelselskaper, mener han. Det er også blant disse vi finner størstedelen av kundene til cXense.

110 millioner brukere

Kundelisten består foreløpig av drøyt 50 selskaper. Det høres kanskje ikke så mye ut, men omfatter 3.000 større nettsteder verden over. For å sette noe av utbredelsen i perspektiv, kan vi ta én kunde som eksempel.

cXense leverer den underliggende teknologien til annonsenettverket ADA, som alene leverer over 10 milliarder sidevisninger i året, blant annet gjennom Schibsted og A-pressen. Det omfatter nettaviser som VG, Aftenposten, ABC Nyheter, Startsiden, Dagens Næringsliv, E24, Bergens Tidende og en lang rekke andre. Sjansen er med andre ord ganske stor for at du allerede er eksponert for systemene til cXense.

- Vi ligger nå på over 6.000 brukerinteraksjoner i sekundet og 4 milliarder annonsevisninger hver måned. Det er ikke så mye i seg selv, men vi var på under en milliard for et halvt år siden. Så det går fort oppover. På ukebasis hadde vi 60 millioner unike brukere i mai. Nå har vi 110 millioner på tvers av kundebasen vår. Det begynner slik sett å bli ganske artig, smiler Lervik.

For alle kunders brukere oppdaterer vi en profil i sanntid Følger brukere i sanntid

Annonsesystemene og et system de har laget for sanntids analyse er bare deler av plattformen, som også kundene selv kan bygge videre på.

- Det vi har laget er en plattform som kan suge opp alt slags innhold, enten ved at vi crawler nettsider og analyserer dem, eller ved at innholdet lastes opp til oss. Det kan være ustrukturert tekst, men også strukturerte data, sier teknologidirektør og medgründer i cXense, Aleksander Øhrn.

I likhet med Lervik er Øhrn sivilingeniør med doktorgrad fra NTNU, og en av mange i cXense med lang fartstid fra Fast, der han var sjefsforsker. Senere bygget Øhrn opp Microsofts norske utvikleravdeling for søkemotoren Bing. Han er også professor II ved Universitetet i Oslo.

Dyp forståelse

- For alle våre kunders brukere oppdaterer vi en profil i sanntid. Den er anonym, men gir en dyp forståelse av brukernes interesser. Både nå og historisk. Denne generelle plattformen kan brukes til å bygge mange tjenester på toppen. Det har vi gjort, og det kommer våre kunder også til å gjøre selv, sier Øhrn.

Plattformen er laget som en tjeneste som leies ut til kundene. Rent fysisk kjører løsningen for tiden fra et Rackspace-datasenter i Chicago. For å sikre lav forsinkelse lokalt benytter cXense seg av globale mellomlagringstjenester, såkalte CDN-tilbydere (content delivery networks).

- Vi har utviklet flere programmeringsgrensesnitt som kundene kan snakke med via REST- og JSON-kall. De kan også lime inn et sett med JavaScript-tagger på nettsidene sine, sier teknologidirektøren.

- Hvordan sporer dere nettbrukere rent teknisk?

- Måten vi sporer en bruker på er hovedsaklig ved hjelp av cookies (informasjonskapsler satt av nettstedet brukeren er inne på), men vi går bort ifra å være avhengige av tredjeparts-cookies. Jeg vil tro Google og Facebook er adskillig mer aggressive enn oss, sier Øhrn.

- Der er vi langt bak dem, skyter John M. Lervik inn.

cXense benytter IP-adresser for å avgjøre hvor en bruker befinner seg geografisk, men sier de ikke lagrer adressene.

Alt foregår i nettskyen

Den store forskjellen med å starte programvareselskap nå, framfor i gamle dager, altså for 10-15 år siden, er at nå skjer alt i nettskyen. Da vi startet Fast måtte vi bygge alt fra bunnen av, erindrer Lervik.

- Nå får vi mye gratis i form av tilgang til åpen kildekode. Mens det gikk mye i C-utvikling i Fast, er alt nå Java-basert og kjører på Linux, Apache Cassandra og Hadoop med egne algoritmer over det igjen.

Nå får vi mye gratis i form av åpen kildekode Skal søke patent

- Vi har ikke sendt inn patentsøknader ennå, men dette er på trappene. Vi mener vi har unik patenterbar teknologi både innenfor sanntids big data-prosessering, og også innenfor personalisering og målrettet annonsering, fortsetter han.

Selv om cXense også leverer personaliserte søkeløsninger, er dette basert på Apache Lucene, og altså ikke teknologi de selv utvikler.

- Noe av grunnen til at vi har kommet så raskt i gang er at det finnes veldig mange basisteknologier vi kan plukke ned fra hyllene og bygge videre på, sier Lervik.

Kjente investorer

- Da vi satte opp selskapet var det én ting vi hadde som målsetning. Det var å ha et selskap som vi over tid kan bygge opp til å bli en stor global aktør. Første prioritering var derfor at alle ansatte skulle være aksjonærer, forteller cXense-sjefen.

60-70 prosent av selskapets aksjer eies av ansatte og gründerne, forteller Lervik.

Ansatte og eksterne har dyttet inn i overkant av 60 millioner kroner. Det er trykket opp rundt 10.000 aksjer, noe som ved siste emisjon verdsatte cXense til 180 millioner kroner.

De eksterne investorene inkluderer gründeren i Rakuten (et av verdens ti største nettselskaper) Hiroshi Mikitani, Rasmussengruppen, Storebrand Kapitalforvaltning, Gert W. Munthe i Herkules Capital samt den britiske finansduoen Robert Keith og Thomas Fussell.

cXense har fått på plass teknologien. - Den største utfordringer nå er at det er altfor få i verden som vet om mulighetene vi gir, sier John M. Lervik.
cXense har fått på plass teknologien. - Den største utfordringer nå er at det er altfor få i verden som vet om mulighetene vi gir, sier John M. Lervik. Bilde: Per Ervland

    Les også:

Til toppen