FORBRUKERTEKNOLOGI

- Det blir ingen prisnedgang etter jul

Små billige netbooks tvinger PC-bransjen til å hente ut større marginer.

1. des. 2008 - 08:19

PC-markedet vokser fortsatt, men det er i volum og først og fremst takket være små billige netbooks som folk gjerne kjøper som en bærbar nummer to.

De koster ofte ikke mer enn 2.000 til 2.500 kroner, og noen få av modellene går opp til cirka 4.000 kroner. Dette skaper utfordringer for en bransje som fra før av har hatt relativt små marginer sammenlignet med andre bransjer.

- Minibærbare til 2.500 kroner har endret margintankegangen på PC-salg. Vi må tjene mer på billige PC-er enn det marginene i PC-salget tilsa for et år siden, sier Egil Kvamme, salgsdirektør i Acer Norge, til Finansavisen.

Han forteller at Acer Norge betaler 2.000 kroner og legger på 7 til 8 prosent når de selger den til butikken. De kan heller ikke legge på mye, og derfor sliter både butikken og distributøren med at marginene er for lave.

Kvamme forteller at fraktkostnadene alene utgjør cirka 5 prosent av prisen, og at det derfor er veldig vanskelig å tjene gode penger på disse maskinene.

- Det blir ingen prisnedgang etter jul, for å si det sånn, sier Kvamme til Finansavisen.

Her kommer flere faktorer inn i bildet. Mange butikker har kjøpt inn store lagre til jul, og hvis de blir sittende igjen med mange PC-er så må de sette ned eller holde prisene for ikke å brenne inne med store lagre i en bransje der nye modeller kommer hele tiden.

På den andre siden har dollarkursen svingt kraftig, og de siste ukene har det ikke vært i den norske kronens favør. Dersom valutakursene holder seg, er det god grunn til å tro at PC-ene faktisk kan bli dyrere å kjøpe inn, og dermed dyrere også for sluttkundene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.