RESULTATERFINANS

Det digitale redder Schibsted

VG er best i Norge til å kommersialisere mobilt innhold.

VGs digitale omsetning økte med nesten 30 prosent.
VGs digitale omsetning økte med nesten 30 prosent. Bilde: Per Ervland
19. juli 2013 - 12:56

Oslo (NTB): Mediekonsernet Schibsted har økt annonseinntektene fra mobilplattformer med 90 prosent fra i fjor.

Schibsted presenterte sine tall fra andre kvartal fredag. Den viser sterk vekst for den digitale delen av virksomheten.

– Inntektsveksten fra de digitale virksomhetene fortsetter å veie opp for nedgang i papirpublikasjonene i Schibsted. Online-virksomheten for 45 prosent av driftsinntektene og 60 prosent av brutto driftsresultat i andre kvartal, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Selskapet viste til et brutto driftsresultat på 555 millioner kroner, mot 600 millioner samme kvartal i fjor. Omsetningen økte til 3,97 milliarder kroner, mot 3,83 milliarder i fjor.

Sammenlagt økte inntektene fra nettbaserte annonser i mediehusene med 16 prosent fra i fjor, mens den tydelige trenden fortsetter for papirannonsene, og inntektene faller med 12 prosent, skriver e24.

VG er ledende på kommersialisering av mobilt innhold i Norge. I første halvår i år hadde avisa en omsetning på 967 millioner kroner. Den digitale delen av virksomheten omsatte for 279 millioner kroner, en økning på 62 millioner. Papirdelens omsetning gikk ned med 54 millioner kroner til 688 millioner, skriver Journalisten.

Schibsted-aksjen stiger kraftig på børsen fredag. Etter lunsj var selskapet opp 7,4 prosent. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.