Det er god butikk å gi bort programvare, sier Eric Raymond

De siste tre dagene har norske auditorier blitt fylt av Unix-eksperter og studenter som har lyttet til Eric Raymonds budskap: Hvordan modellen med åpen kildekode kan gjøre det lønnsomt å gi bort programvare. Raymond er gründer av Open Source Foundation.

Raymond skiller mellom to ulike måter å distribuere programvare på. Den ene er den de fleste av oss er mest bevisst. Utviklerne arbeider med koden tett til brystet, leverer bare fra seg den kompilerte varianten, og tar seg betalt etter lisensprinsippet. Dette kaller han for "lukket kilde"-modellen. Den andre er naturlig nok, "åpen kilde". Her sørger utviklerne på å få tilbakemeldinger på selve kildekoden fra så mange andre utviklere som mulig. Det ferdige programmet gjøres tilnærmet gratis tilgjengelig for alle, og distribueres både kompilert og som kildekode.

At gratis distribusjon likevel kan gi gode inntekter, får de fleste av oss til å steile. Men Raymond forklarer resonnementet, trinn for trinn.

- Det første du må gjøre, er å skille mellom bruksverdi og salgsverdi. All programvare må ha bruksverdi. Men hvis du ser på det som faktisk skjer, er det bare en av tjue programmeringstimer som går til å lage programvare til salg. I 95 prosent av tilfellene, er ikke programmererens inntekt avhengig av at noen kjøper programmet. Det er utelukkende bruksverdien som teller. En overgang fra lukket kilde til åpen kilde har ingen innflytelse på bruksverdien. Åpen kilde tenderer til å redusere salgsverdien, men ikke bruksverdien.

Raymond innrømmer at han ikke har noe strengt vitenskapelig bevis for denne påstanden. Men når han spør årsmøte til den norske foreningen for Unix-brukere, NUUG, viser håndsopprekningen at påstanden stemmer. De aller fleste av de rundt 40 tilstedeværende har programmering som en viktig del av jobben. Men bare et par sier at lønna deres avhenger av at det de lager skal selges.

- Jeg har holdt dette foredraget anslagsvis femti ganger. Overalt er tendensen den samme. Bare ett sted var det et unntak. Det var når jeg talte hos Microsoft. Grunnen til at vi tror at salgsverdi dominerer programvaredistribusjonen, er fordi reklamen holder et så høyt støynivå.

Det neste trinnet i Raymonds resonnement, er at prismodellen for solgt programvare ikke svarer til det brukerne virkelig kjøper.

- De som lager programvare, priser den som om den var et industriprodukt. De prøver å uttrykke bruksverdi gjennom pris eller i forhold til hvor mye det ville koste brukeren å lage tilsvarende funksjonalitet på egen hånd. Men studier av markedet viser at dette ikke stemmer. Det er ikke bruksverdien som får brukeren til å velge et produkt framfor et annet, men det varige forholdet til produsenten. Det ser du i butikkene når en utvikler går dukken. Da går alt til en brøkdel av den opprinnelige prisen, selv om bruksverdien er den samme. Det er tilliten til at produsenten vil gi support og fortsette å fornye det som utgjør brorparten av det brukerne faktisk betaler for.

Prismodellen for lukket kilde er følgelig irrasjonell, mener Raymond. Det rasjonelle er ikke å ta seg betalt for koden mot å gi gratis support, men å gi bort koden og ta seg betalt for support.

- Den selvmotsigende prismodellen går ut over kunden. Den får leverandøren til å neglisjere brukerstøtten. Det er derfor du aldri får svar når du henvender deg på telefon, eller får tåpelige svar som viser at de som driver support er der fordi de ikke kan brukes til noe bedre. Det gjenspeiler leverandørens feilaktige oppfatning av at det er koden som gir fortjeneste. Løsningen på dette misforholdet er å få leverandørene til å gå over til åpen kilde-modellen, med fri kode og betalt support.

Raymond er åpen for at visse typer programvare kan betraktes som industrivarer, og selges som pakkeprodukter. Særlig mener han spill faller i denne kategorien. Ellers insisterer han på at åpen kilde ikke bare er en bedre forretningsmodell, den gir også bedre og mer pålitelig programvare.

- Mange er redde for at konkurrenter skal snappe opp deres kildekode. Men at konkurrenten prøver å plagiere deg, er egentlig din fordel. En plagierende konkurrent er en konkurrent som ikke utvikler nye ting på egen hånd, og som aldri vil kunne utfordre deg i markedet - der prisen bestemmes av forhold til leverandøren og selve koden ikke betales.

Mange firmaer har valgt å kombinere åpen kilde-modellen med den tradisjonelle lukkede modellen. Raymond nevner Netscape som utvikler sin nye klient som åpen kilde, mens tjenerprogramvaren holdes lukket. Som eksempel på selskap som satser helhjertet på åpen kilde-modellen, nevner han Red Hat.

- Red Hat kan sammenliknes med en restaurant som offentliggjør sine oppskrifter. Kundene går dit likevel på grunn av god service, framskreden utførelse og hyggelig atmosfære. Kjøper du noe fra Red Hat, vet du at programvare har topp kvalitet, at utførelsen er upåklagelig og at du har en god partner å støtte deg på.

Og Red Hat, som vi har sett, har markert seg som en ny stjerne, også på Wall Street.

Til toppen