Selv om netthandlingen smartmobiler øker kraftig, henger den fortsatt langt netthandelen som gjøres med pc-er. (Bilde: Colourbox)

Mobil netthandel

Det er i alle fall ett sted hvor pc-en ikke er død. Det handler om netthandel

Mange nettsteder opplever nå minst like mye trafikk fra mobile enheter som smartmobiler og nettbrett, som fra pc-er. Men ifølge en undersøkelse Adobe har gjort blant mer enn 16 000 nettbutikker i Europa, er det tydelig at denne trenden ennå ikke har nådd nettbutikkene, selv om bruken av smartmobiler vokser kraftig også her.

Store forskjeller

Ifølge undersøkelsen står pc-en (kalt «desktop» i undersøkelsen) for 58 prosent av trafikken til de europeiske nettbutikkene, samlet sett, mens smartmobiler står for 27 prosent. Resten av trafikken kommer fra nettbrett og andre typer enheter. 

Men forskjellen er enda større når en ser på andelen av omsetningen som gjøres med hver enhet. Bare 12 prosent av omsetningen tilskrives handel gjort med smartmobiler, mens 74 prosent av omsetningen stammer fra handel utført med pc-er. 

Adobe mener at tallene typer på at mange bruker smartmobilen til å gjøre forundersøkelser, men tar i bruk pc-en når de skal gjøre selve handelen. Mens 2,9 prosent av nettbutikkbesøkene ender opp med en handel, er andelen bare på 1,1 prosent med smartmobiler. For nettbrett er tallet 2,1 prosent.

Men det er også slik at skjermstørrelsen har betydning for størrelsen på handelen. Gjennomsnittsverdien per handel utført med smartmobiler utgjør bare 80 prosent av gjennomsnittsverdien per handel utført med pc. For nettbrett er tallet 91 prosent. 

Leste du denne? Mange norske nettbutikker fortjener fortsatt stryk­karakter for sikkerheten

Frustrerende opplevelse

Tall fra en separat undersøkelse som Adobe har utført blant 4000 europeiske forbrukere, forteller hva som er hovedårsakene til at forbrukere flest fortsatt foretrekker å bruke en pc når de handler på nett. 28 prosent oppgir at det er enklere å navigere mellom sidene på pc-en, mens 23 prosent sier at bruker pc-en for å kunne se produktet på en større skjerm før de kjøper det. 

De fleste foretrekker å bruke pc-en når de handler på nettet.
De fleste foretrekker å bruke pc-en når de handler på nettet. Foto: Adobe

17 prosent oppgir at de velger pc-en fordi det er enklere å oppgi betalingsinformasjon på denne enheten, mens 15 prosent oppgir at de bruker pc-en på grunn av bekymringer knyttet til bruk av kredittkortinformasjon. 

Hovedårsaken til at mange avbryter handelen på smartmobilen, er at det går for tregt. Hele 49 prosent har oppgitt dette. 45 prosent klager over at skjermen er for liten, 39 prosent klager på dårlige navigasjon. 38 prosent er frustrert over dårlig design eller layout-. 

Dette betyr likevel ikke at det ikke skjer en økning i bruken av smartmobiler under netthandel. Den gjennomsnittlige trafikkveksten hos nettbutikkene som er utført med smartmobil, har økt med 54 prosent det siste året, mens totaltrafikken bare har økt med 3 prosent. Både pc- og nettbrettrafikken er fallende. 

Noe lignende ser man innen omsetningen, men her var veksten på hele 89 prosent for smartmobiler mellom andre kvartal i 2015 og andre kvartal i år. Den totale veksten var på 13 prosent. Også omsetningen fra handel gjort med nettbrett og pc-er økte i perioden, men bare med henholdsvis 10 og 8 prosent. 

Asia lenger framme

– Forbrukere opplever fortsatt dårlig design og navigasjon når de surfer rundt på sine mobile enheter. For nettbutikker er dette en åpenbar ting å fokusere på, spesielt siden omsetningen fra smarttelefon-besøk i Europa har vokst med 89 prosent bare de siste 12 månedene, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud, i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at europeiske nettbutikkunder handler betydelig mindre per besøk når de bruker smartmobil eller nettbrett, enn når de benytter pc. Forskjellen er langt fra like stor i asiatiske land.

– At asiatiske forbrukere handler for mer når de benytter smarttelefoner og nettbrett, burde være en påminnelse til europeiske virksomheter om å gjøre mer for å forbedre mobilbrukernes kundeopplevelse på sine nettsider, sier Afzal.

Les også: Er skremt av responsen fra hackede, norske nettbutikker

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen