- Det er tøffere å selge PC-er nå

HP merker presset, og utfordres av Acer i det norske PC-markedet.

Det norske PC-markedet er fortsatt et vekstmarked, i hvertfall når man ser på antall solgte PC-er. Totalt ble det solgt hele 420.000 PC-er i tredje kvartal, ifølge Finansavisen.

Av dette utgjør nå bærbare maskiner mer enn 80 prosent, og andelen har fått god drahjelp fra den enorme suksessen til mini-PC-er.

HP har de siste årene dominert listen, men nå utfordres de av Acer etter at HP gikk 10 prosent tilbake samtidig som Acer vokste med hele 83 prosent.

- Det er tøffere å selge PC-er nå enn i fjor høst, sier Amund Hamre, markedssjef i HP til Finansavisen.

Han forteller om et marked som er mer usikkert, og at veksten fremover trolig vil avta.

- Mindre selskaper og forbrukere bremser mest. Store bedrifter og det offentlige er mindre følsomme for konjunktursvingninger, sier Hamre til Finansavisen.

Ifølge tall som Finansavisen har samlet inn, så er dette selskapene som totalt solgte flest PC-er i Norge i årets tredje kvartal:

  1. HP: 127.997
  2. Acer: 102.521
  3. Dell: 47.104
  4. Asus: 33.272
  5. Lenovo: 25.207

Fujitsu Siemens er ute av topplisten etter en kraftig nedgang i antall solgte PC-er. De falt hele 53 prosent, fra 44.241 solgte PC-er i tredje kvartal i fjor til 20.905 solgte PC-er i årets tredje kvartal.

Listen over hvem som har solgt flest bærbare ser litt annerledes ut:

  1. Acer: 94.329
  2. HP: 93.180
  3. Asus: 33.272
  4. Dell: 30.829
  5. Lenovo: 18.450

Her er det verdt å nevne at Acer og Asus har hatt stor suksess med sine små «mini-PC-er». De er markant billigere enn vanlige bærbare, og det er derfor sannsynlig at en tilsvarende liste over omsetning fra PC-salget ville sett ganske annerledes ut. Samtidig så må det også forventes at PC-leverandørene sliter noe med omsetningen i år, ettersom den vanlige PC-en også har blitt markant billigere.

Til toppen