Det finnes nesten ikke bredbånds-innhold

Du kan kjøpe deg stadig bredere Internett-linjer, men du har foreløpig lite bruk for dem.

De forskjellige tele- og kabelleverandørene kappes om å tilby de raskeste linjene. På torsdag lanserte Bredbåndsfabrikken et tilbud med en 10 Mbps Internett-linje og i november starter Telenor trolig salget av ADSL med en fart på 500 Kbps til 2 Mbps fart. Les om Bredbåndsfabrikkens tilbud: Lover 80 ganger ISDN-fart til alle i Oslo

Men de fleste kunder vil nok oppleve at de foreløpig ikke får så mye igjen for linjene. For selv om linjen går fort, finnes det nesten ikke servere som er beregnet på, eller klarer å levere innhold like fort.
Forskjellige bransjeaktører digitoday.no har snakket med innrømmer at en Internett-linje på mer enn 100-150 Kbit er bortkastet - foreløpig.

Likevel tilbyr stadig flere selskaper bredbåndslinjer med langt høyere hastighet. Bransjen bruker ikke store bokstaver om det, faktum er at disse linjene er primært beregnet på bruk mot linjeleverandørens egne tjenester. Det er video som krever mest båndbredde og bredbåndstjenestene vil koste penger. Det er gratis å bruke det vanlig Internett, men kostnadene å produsere og dele ut video og interaktive tjenester er for høy for gratis utdeling.
Les:
Start for ADSL-salg trolig først i november
Lover turbolinje til spottpris
Ga opp norsk boks for Interaktiv TV>BR>Lover 80 ganger ISDN-fart til alle i Oslo
Dette er både informasjonssjef Arne Cartrigde i Nextra (tidligere Telenor Nextel) og Chello-sjef Jon Dissen enig om. De mener ikke bredbåndslinjer er bortkastede penger, men mener kunden må være klar over begrensningene.


Chello, eid av kabelselskapet UPC, er bare en av mange som oppretter egne innholdstjenester som bare deres brukere får tilgang på.
- Vi selger linjer med opp til en fart på 640 Kbps. Våre brukere kan se på video og film. Etterhvert planlegger vi spill og annet interaktivt innhold. Dette blir lukkede tjenester og noen av dem vil koste penger, forteller Dissen til digitoday.

- Salget av linjer og utviklingen av innhold er en klassisk høna-og-egget-utvikling, sier Cartridge. Det er bra at vi snart får ADSL-linjer, men tjenestene må også bygges ut i takt. Til å begynne med vil ADSL være en tjeneste mest for superbrukere og bedrifter, mener han.

Også Brebåndsfabrikken og Telenor gjennom sitt nye datterselskap Zonavi skal arbeider med å bygge opp innholdstjenester. Les om Telenors planer: Interaktiv TV først sent i 2001

Til toppen