Det klages stadig mer på netthandel

Antall klager på netthandel blant europeere har økt med 74 prosent, men få kommer fra Norge.

En ny rapport, The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2005, viser at Norge havner på 15. plass i klagestatistikken innen EU/EØS-området på netthandel.

Til gjengjeld klager svenskene desto mer, og leverer åtte ganger flere klager på netthandel enn nordmenn.

For tredje år på rad er det nettopp svenskene som klager mest, etterfulgt av Frankrike og Irland.

E-handelsloven og forbrukerkjøpsloven er basert på EU-direktiv og rettigheter og reguleringer gjelder derfor for hele EU-/EØS-området.

Leder Elisabeth van Riessen i Forbruker Europa (ECC Norway) sier til TV2 Nettavisen at få klager fra Norge kan skyldes handelsbegrensninger som Sverige ikke har. Toll, avgifter og høye portoutgifter gjør det dyrt for nordmenn å handle fra utlandet.

Mens man i Norge må betale toll for kjøp av CD-er og DVD-er over 200 kroner, slipper man avgift på bøker med litterært innhold.

55 prosent av de norske klagene kommer av uenighet rundt leveransen, mens problemer med produktet er den nest vanligste klageårsaken (25 prosent). Det er handel på nettbutikker i England, Skottland, Wales og Nord-Irland nordmenn er mest misfornøyd med.

Til sammenligning var det bare 11 misfornøyde utenlandske kunder som klaget på norske nettbutikker i fjor, noe som gir delt 16. plass på statistikken sammen med Estland.

Målt ut fra antall innbyggere er det Luxembourg med bare en halv million mennesker som har den høyeste relative klageandelen, med i alt 110 e-handelklager.

Til toppen