BEDRIFTSTEKNOLOGI

Det lysner i pc-markedet

Flere års kalddusj kan være over.

Chromebook som denne avbildede modellen fra Toshiba er med på å bidra til mer optimistiske prognoser i pc-markedet enn på lenge.
Chromebook som denne avbildede modellen fra Toshiba er med på å bidra til mer optimistiske prognoser i pc-markedet enn på lenge. Bilde: Toshiba
11. juli 2014 - 13:00

Analyseselskapet IDC har nylig publisert en rapport over det globale pc-markedet, og det ser ut til at nedgangen er mindre enn antatt. Det er riktignok fremdeles en nedgang: Globale leveranser er ned 1,7 prosent, fra 75,7 millioner solgte enheter i andre kvartal i fjor, til 74,4 millioner solgte i andre kvartal 2014.

IDC hadde imidlertid spådd en nedgang i pc-salget på hele 7,1 prosent.

Ifølge analytiker Jay Chou i IDC er det blant annet rimelige datamaskiner, deriblant chromebooks som vokser og redder det totale bildet.

De etablerte leverandørene som HP og Dell opplever vekst. Spesielt i USA har disse gjort det bedre raskere enn markedet. IDC forventer at høsten også vil være en god tid for disse. De venter godt salg av datamaskiner i den kommende skolestart-perioden og igjen ved juletider.

XP-effekten

En annen grunn til at det lysner oppgis å skyldes oppgraderinger fra aldrende Windows XP-maskiner hos mange virksomheter. Microsoft sluttet nylig å utgi sikkerhetsoppgraderinger til det eldgamle operativsystemet.

Analytikerne i Gartner er ikke uenige med IDC. I deres rapport skriver de at to års kontinuerlig fall i pc-salget nå flater ut. De observerer at mens salget stabiliserer seg i utviklede land, fortsetter fallet i vekstmarkeder. Der gjør rimeligere nettbrett det bedre på bekostning av pc-er.

Ifølge Gartner holder kinesiske Lenovo sin stilling som verdens ledende pc-produsent, men både HP og Dell har vokst, takket være fornyet satsing nye produktserier og tydeligere markedsføring.

Fallende priser på produkter med ekstrafunksjoner, som berøringsskjermer, gjør også at forbrukerne i større grad enn tidligere tar for seg av slike produkter, skriver Gartner.

Ifølge analyseselskapet har salget av dyrere nettbrett, som Apple iPad, gått nedover i vestlige markeder. De mener det skyldes at flere foretrekker rimeligere nettbrett som gjør den samme jobben, eller nye hybridløsninger med berøringsskjerm.

Til slutt, også NPD DisplaySearch påpeker at nettbrett selger generelt mindre - nettbrettsalget i første kvartal 2014 gikk ned sammenlignet med fjoråret for første gang. NPD viser også til oppgraderinger fra Windows XP og nye produktsykluser som årsaker til at pc-etterspørselen ser lysere ut enn på lenge.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.