Det norske internettet er for tregt

Telenor og andre aktører vil selge deg bredbånds-linjer. Men resten av Internett henger ikke med, viser en fersk test.

Det norske måleselskapet Timeglass har gjennomført en test som viser at selv om du kjøper deg en bredbåndslinje, får du ikke full glede av den. For ADSL eller andre typer raskere alternativer til modemer eller ISDN er bare en linje fra teleselskapet og inn til deg.

Farten du opplever når du taster inn en internett-adresse, avhenger av teleselskapets nettverk og deres partnere samt hvor raske maskinene til innholdsleverandørene er. Testen Timeglass har gjennomført med en 2 Mbit ADSL-linje mot en serie norske populære internett-sider viser at det i snitt går seks ganger fortere enn med en ISDN-linje.

Grovt regnet klarer ikke de mest populære norske Internett-sidene å levere fra seg innhold med høyere fart enn rundt 400 Kbit i sekundet. Dette er mer enn godt nok i dag, men når Telenor starter ADSL-salget i november eller desember, står selskaper som SOL, VG og TV2 ovenfor store utfordringer.

Norske Internett-brukere vil med et slag gjøre et kjempehopp i hastighet, men resten av Internett-bransjen er ikke klar for dette hoppet.

- Det ser ut som innholdsleverandørene ikke har rustet opp sine servere i samme tempo som teleselskapene som rustet opp sine linjer, sier Tore Aarønæs, sjef i Timeglass til digitoday.no.

Aarønæs påpeker dessuten at nå er det bare et fåtall kunder som har ADSL eller raskere linjer.

- Hva vil skje når store mengder kunder logger seg på servere og ber om å få innhold så fort de kan, spør Aarønæs og spår store problemer. Det går mot gode tider for leverandører for maskinvare, spår han.

Tallene fra Timeglass viser at det foreløpig ikke er noen vits i å kjøpe seg noe annet enn den enkleste ADSL-linjen du kan få. I Sverige har Telia startet salget med 500 Kbit-linjer, mens det går rykter om at Telenor planlegger 2Mbit-linjer.

Timeglass-sjefen mener at salget av bredbåndslinjer vil føre til store klasseforskjeller mellom innholdsleverandøreren. Brukere og annonsører vil flokke seg til de sider som går raskere - i dag klarer de fleste å henge noenlunde med.

Til toppen